آذربایجاناخبارایران

علل گرایش اتباع جمهوری آذربایجان به خدمات پزشکی ایران

تقریبا 10 سال است که در آذربایجان کلینیکها و بیمارستانهای ایران به عنوان راه نجات بیماران نشان داده می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات ؛ این روزنامه در تحلیلی علل گرایش اتباع جمهوری آذربایجان به خدمات پزشکی ایران را به نگارش درآورده است که متن ترجمه شده آن به شرح ذیل می باشد: 

عواملی که بیماران ما را به پای پزشکان ایرانی می کشاند، مختلف است. یکی از آنها پیشرفت علم پزشکی در ایران می باشد. علم پزشکی در ایران در زمینه های مختلف مانند بیماریهای چشم و قلب، کلیه، مغز و موارد دیگر در حال رشد و توسعه بوده و تجهیزات پزشکی آنها نیز روز به روز در حال پیشرفت می باشد. اروپا نیز در حال اعتراف به پیشرفت پزشکی ایران است.
هزینه درمان در ایران نیز خیلی ارزان می باشد. اگر هم بیمار توان پرداخت هزینه بیمارستان را نداشته باشد، دولت این کشور 50 در صد آن را بر عهده می گیرد.
در ایران علاوه بر کثرت تعداد پزشکان، اخیرا در این کشور رباتهای پزشک برای انجام عمل جراحی نیز به کار گرفته می شود.
لغو یکطرفه روادید از سوی ایران عامل دیگر سرازیر شدن بیماران کشورمان به ایران می باشد. همچنین ارزان و با کیفیت بودن داروهای ساخت ایران از عوامل دیگر این مسئله می باشد. در حالیکه کیفیت داروها در آذربایجان بسیار پایین می باشد.
نگاه کشور همسایه به وضعیت تحصیلات پزشکی در آذربایجان مثبت نیست. محمد علی محققی معاون وزیر بهداشت ایران نیز چندی پیش بارها اعلام نموده بود که ایران مدارک دانشگاه های پزشکی آذربایجان را به رسمیت نمی شناسد…
به هر حال، تعداد مراجعه کنندگان به پزشکان ایرانی از اتباع کشورمان زیاد است. آقای محمد آیت اللهی دبیر مطبوعاتی سابق سفارت ایران در باکو گفته است که سالانه از آذربایجان به ایران حدودا 1 میلیون نفر سفر می کنند.
با اینکه رقم مشخصی در خصوص علت این سفرها بیان نمی شود. ولی واقعیتهای موجود نشانگر آن است که بیشتر سفرها برای مراجعه به پزشک و مداوا می باشد. حتی در زمانی که برای سفر به ایران رژیم ویزا حاکم بود، حدودا 80 در صد مسافران آذربایجانی به ایران با هدف مداوا می رفتند.
این مطلب را نیز فراموش نکنیم که یکی از همین عوامل، تبلیغات زیاد است. در ایران اتباع کشورمان به گرمی مورد استقبال قرار گرفته و توجه بیشتری نسبت به آنها اعمال می گردد. این برخورد ممکن است از محبت ملی نیز ناشی شده باشد. اما در عین حال، ممکن است با هدف پایین آوردن منزلت پزشک آذربایجانی بوده باشد.
همچنین، کارشناسان فنّ می گویند که در ایران روش های آمریکایی برای مداوای بیماران مورد اجرا گذاشته می شود. یعنی پس از تعیین بیماری، تنها با تجویز چند داروی خاص بیمار را مورد مداوا قرار می دهند. اما در کشور ما برای یک بیمار انواع و اقسام داروها تجویز می شود که نتیجه آن هم معمولا ناخوشایند است… .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا