آذربایجاناخبار

ایلقار ابراهیم اوغلو:روز قدس تنها مختص فلسطین نیست

ماه مبارک رمضان برای ما مسلمانان فرصتی بسیار ارزشمند جهت ارتقاء ایمان و تقوا است و روز قدس نیز مختص انسان های باتقوا است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از دیرلر؛هر ساله در روز جمعه آخر مبارک رمضان روز جهانی قدس در دنیا به صورت گسترده ای گرامی داشته می شود. روز قدس برای اولین بار توسط حضرت آیت الله امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین نامگذاری گردید. در این روز انسان ها با تجمع در میدان های اصلی شهرها، جهت اعتراض به اشغالگری رژیم صهیونیستی و در راستای تلاش برای آزاد سازی فلسطین و رهایی مسجد الاقصی از اسارت این رژیم، راهپیمایی می کنند.
با این وصف آذربایجانی که 20 درصد از اراضی اش تحت اشغال ارامنه قرار دارد، اهمیت روز قدس تا چه حد است؟ چرا قره باغ را از دست دادیم؟ چرا زنگه زور را از دست دادیم؟ چرا وطن را از دست دادیم؟ علل این از دست دادن ها چیست؟
امام جمعه مسجد جامع، فیلسوف و الهیات شناش حاج ایلقار ابراهیم اوغلو رئیس مرکز “دوام” ضمن ارائه سوالات فوق، جواب آنها را در مصاحبه با خبرنگار “اسلامین سسی” چنین بیان داشت: اینکه ما چرا شوشا را در قره باغ از دست دادیم، هر کسی می تواند دلایل مختلفی از از دیدگاه خودش بیان نماید ولی مساله اصلی این است و تنها یک دلیل دارد که ما شهرهایی مانند شوشا و … را از دست دادیم، و آن اینکه ما از اصل و ریشه خود کنار افتاده و فاصله گرفته ایم. چیزی که خاک را از بُعد جغرافیایی به مرحله وطن و مقدس می رساند همان باورهای اعتقادی و وجودی ما انسان هاست و هر وقت که بتوانیم به اصل وجودی خویش برگردیم ، به همان اندازه زودتر می توانیم اراضی اشغالی خود را آزاد نمائیم.
روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است. بین روز قدس و ماه مبارک رمضان و روزه داری ما بندگان ارتباط ویژه ای وجود دارد، بطوریکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای ارتقاء درجه ایمانی و اعتقادی ما قرار داده شده است و روز قدس مختص انسان های با تقوا است. یکی از اهداف اساسی ماه مبارک رمضان اصلاح مردم و بندگی مخلصانه انسان هاست. روز قدس روز بندگان خداست. روز قدس روز کسانی است که می خواهند بندگی خداوند را داشته باشند. مساله اساسی این است که ما این روز را نه بخاطر دیدگاه تاریخی و نه از منظر ژئوپلتیکی بلکه باید روز قدس را تنها از بُعد عبادی، اسلامی گرامی بداریم.
حاج ایلقار در ادامه مصاحبه خود بیان داشت: “در واقع روز قدس روز “نه!” گفتن به اشغال تمامی اراضی مسلمانان در جهان است وبا این دیدگاه روز قدس روز قره باغ هم است. روز قدس روز شوشا و آغدام است. روز قدس تنها مختص فلسطین نیست بلکه روز قره باغ، عراق، افغانستان، پاکستان، کشمیر ومیانمار است. بطور کلی در هر جا از اراضی مسلمانان که مردم آنجا مورد ظلم قرار می گیرند ، در هر جایی که به حقوق مسلمانان تجاوز می شود و حتی مردم غیر مسلمان نیز مورد ظلم قرار می گیرند روز قدس مختص آنها هم است. ما یک ماه بندگی خداوند را کرده ایم و نماز خوانده و روزه گرفته ایم، روز قدس به معنای واقعی روز برادری الهی است. یکی از عرفای بزرگ می فرماید: “روز قدس روز اسلام است”. هر چیزی که در معنای اسلام وجود دارد در داخل روز قدس نیز است. روز قدس چه از باب مادی وچه از دیدگاه غیر مادی روز شکستن بت هاست”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا