آذربایجاناخبارعمومی

قزاقستان صادرات نفت از طریق جمهوری آذربایجان را بررسی می کند

قزاقستان امکان صادرات بخشی از نفت خام خود از طریق خاک جمهوری آذربایجان به بازارهای جهانی را بررسی می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خبرگزاری ترند به نقل از «کانات بزومبایف» وزیر انرژی قزاقستان گزارش داد : با وجود اینکه این مساله در حال حاضر در دستور کار نیست ولی امکان صادرات بخشی از نفت قزاقستان از طریق خاک جمهوری آذربایجان به باز ارهای جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: با افزایش حجم تولید نفت خام در قزاقستان و در صورت با صرفه بودن انتقال این فرآورده از طریق خاک جمهوری آذربایجان ، مذاکرات با طرف های مربوطه در این زمینه انجام خواهد گرفت.
حجم استخراج نفت قزاقستان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰٫۵ درصد افزایش یافت و به ۸۶٫۲ میلیون تن رسید.
در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ میدان نفت و گاز در قزاقستان وجود دارد و مجموع ذخایر نفتی این کشور بیش از ۱۱ میلیارد تن برآورد می شود.
قزاقستان در حالی موضوع صادرات نفت از طریق خاک جمهوری آذربایجان را بررسی می کند که بیش از هفت سال از توقف سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران می گذرد.
ترانزیت و انتقال نفت خام از مسیرهای جایگزین ایران و از طریق کشورهای گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه، توجیه اقتصادی ندارد و سال گذشته، قزاقستان راه اندازی دوباره سوآپ نفت از طریق ایران بعنوان یک مسیر کم هزینه را پیگیری می کرد که ظاهرا به نتیجه نرسیده است.
سوآپ معامله پایاپای، معاوضه، مبادله و جانشین کردن است که به‌ صورت تخصصی این‌گونه تعریف شده است که، یک کالا را از نقطه‌ای تحویل و دقیقاً همان میزان کالا را در نقطه‌ای دیگر تحویل داده شود.
قزاقستان به عنوان بزرگترین و با ثبات ترین جمهوری آسیای مرکزی، جایگاه مهمی در راهبرد منطقه ای ایران دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا