آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

انتقاد نماینده حزب محافظه کار انگلیس از برخورد دوگانه غرب با مساله قره باغ

ˈدیوید دیویسˈ از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان بریتانیا با یادآوری حوادث اوکراین، از برخورد دوگانه کشورهای غربی با مناقشه قره باغ انتقاد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، این نماینده پارلمان بریتانیا با اشاره به حمایت رهبران غرب از تمامیت ارضی اوکراین، در بیانیه ای به مجمع آذربایجانی اروپا، از موضع باکو در مناقشه قره باغ حمایت کرده است.
وی همچنین از عدم واکنش مشابه غرب در حمایت قاطع از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان انتقاد کرد.
براساس این گزارش، دیویس با اعلام اینکه حوادث اخیر اوکراین یک بار دیگر اهمیت ثبات برای اروپا را یادآور می شود، همدلی غرب در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین را نشان دهنده استانداردهای دوگانه غرب در قبال جمهوری آذربایجان تعبیر کرد.
این نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا با یادآوری شناسایی قره باغ کوهستانی در عرصه بین المللی به عنوان بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان، از عدم حمایت قاطع رهبران اروپایی از تمامیت ارضی این کشور انتقاد کرده است.
وی همچنین با بیان اینکه بریتانیا به واسطه شرکت ˈبریتیش پترولیومˈ بزرگترین سرمایه گذار در جمهوری آذربایجان محسوب می شود، هشدار داده که در صورت آغاز مناقشه قره باغ، بریتانیا بسیاری از منافع خود را در این کشور از دست می دهد.
مناقشه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 1988 آغاز شد. در آن زمان منطقه کوهستانی قره باغ از جمهوری آذربایجان جدا و به دنبال آن جنگ بین باکو و ایروان آغاز شد که در نتیجه، جمهوری آذربایجان کنترل این بخش و هفت منطقه پیرامون آن را از دست داد.
ازسال 1992 تاکنون مذاکراتی برای حل مسالمت آمیز مناقشه در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال انجام بوده که تاکنون نتیجه ای نداشته است.
قرارداد آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال 1994 به امضای طرفین رسید اما در این مدت طرفین همدیگر را به نقض مکرر آتش بس محکوم کرده اند.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا