آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

مذاکرات پشت پرده درباره پیشنهاد روسای گروه مینسک

روسای گروه مینسک سازمان و امنیت اروپا در پایان سفر دوره ای دو روزه خود به منطقه با انتشار بیانیه ای به تشریح دستاوردها این سفر پرداختند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های ارمنی، جیمز اورلیک، ایگور پوپوف و پییر آندریو روسای آمریکایی، روس و فرانسوی گروه مینسک در این بیانیه تاکید کرده اند در سفر خود به منطقه موضوع گفتگو پیرامون پیشنهادهای کنونی برای استقرار صلح بلندمدت را مورد بررسی قرار داده اند.

به گفته روسای گروه مینسک قرار است در حاشیه نشست ماه دسامبر وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرده و موضوع برگزاری هرچه سریعتر دیدار روسای جمهوری دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

تاتول هاکوپیان کارشناس ارمنی ضمن تاکید بر اهمیت محتوی این بیانیه اظهار داشت:”در واقع روسای گروه مینسک به این نکته اشاره دارند که پیشنهاداتی در روی میز مذاکرات قرار دارند و آنچنانکه اعلام می شود این پیشنهادات هیچ ربطی به تقویت امکانات دفتر ریاست ویژه سازمان امنیت و همکاری ندارد، بلکه سندی بر روی میز مذاکرات قرار دارد و مذاکرات پیرامون این سند در جریان است.”

مانول سرکیسیان کارشناس ارمنی امور سیاسی اما معتقد است که بر خلاف مصاحبه جیمز اورلیک رئیس آمریکایی گروه مینسک، بیانیه این گروه حاوی نکته مهمی نیست. سرکیسیان اظهار داشت:”روسای گروه مینسک در واقع تنها به تلاش خود برای برگزاری دیدار روسای جمهوری دو کشور اشاره کرده اند.”

لازم بذکر است که روسای گروه مینسک در مرحله نخست سفر دوره ای خود عازم باکو شدند. جیمز اورلیک رئیس آمریکایی این گروه در باکو از اظهارات الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در جهت اعطای رژیم جمهوری خودمختار به قرهباغ استقبال کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا