آذربایجاناخبار

نظر نماینده مجلس ملی در خصوص استقرار نیروهای نظامی آمریکا درجمهوری آذربایجان

” زاهد اروج ” نماینده مجلس ملی آذربایجان گفته است: «این پیشنهاد برای آذربایجان خطر بزرگی است. 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پس از حوادث اوکراین، پیشنهاد استقرار نیروهای نظامی آمریکا در آذربایجان با هدف حفاظت از تجاوز روسیه بار دیگر مطرح شده است. همین پیشنهاد از سوی کارشناسان کشور به طور مداوم مطرح می گردد.

” زاهد اروج ” نماینده مجلس ملی آذربایجان گفته است: «این پیشنهاد برای آذربایجان خطر بزرگی است. امنیت تنها یک راه دارد که آن هم مستحکم نمودن مناسبات اقتصادی و سیاسی است. ما باید نتایج این پیشنهاد را در تأثیرگذاری بر منافع ملی کشورمان تجزیه و تحلیل نماییم. فکر کنید که آمریکا هواپیماهای جنگی خود را در ناسوسلی، کردامیر و سایر مناطقی که قبلا پایگاه نظامی روسیه در آنجا بود، مستقر نماید. آیا به نظر شما این کار صلح را تأمین می کند؟ فکر می کنم که این کار موجب خطرات بزرگ تری خواهد شد. همسایه ما کشور گرجستان برای الحاق به ناتو، مراحل زیادی را طی نمود. آنها فکر می کردند که زیر سایه چتر ناتو از خطرات نجات خواهند یافت. اما در نتیجه، مناطق آبخازیا و اوستیا را از دست دادند. از این جهت، فوائد امریکا برای صلح جهانی هرچه بیشتر بوده باشد، واقعیت های منطقه قفقاز جنوبی نیز به همان اندازه شدید است.

فکر می کنم که باید مناسبات خود را با روسیه، ایران و کشورهای غربی خوب برقرار نمائیم. در عین حال، حفظ موضع و استقلالیت خویش در این مناسبات نیز یک سیاست موفقیت آمیز می باشد. همین سیاست را الهام علی یف با اندیشه بلند و سیاست عمیقی اجرا می کند.

به دست گرفتن برخی طرح های استراتژیک و به فکر برپائی شوروی سابق افتادن توسط روسیه یک مسأله عادی به شمار می آید. در واقع هر کشوری می تواند برای خود چنین آرزوهایی داشته باشد. آذربایجان دعوت شدن خود به هر مجمع و یا اتحادیه را به عنوان یک رویداد آماری تلقی نمی کند. ما هنگام ملحق شدن به هر یک از اتحادیه ها، شرایط خود را اعلام می کنیم. از طرف دیگر، غرب کدام کشور عضو «مشارکت شرقی» را تا آخر مورد حمایت خود قرار داده است؟ نباید این مسأله را با کشورهای اروپای شرقی خلط نمود. به همین خاطر، بهبود روابط آذربایجان با روسیه، به معنای پذیرش هر دکترین ارائه شده از طرف پوتین نمی باشد. با وجود این که پوتین خواهان برپایی شوروی سابق می باشد، ولی این آرزو به وقوع نخواهد پیوست. ملت ها استقلال خود را به دست آورده و خواهان زندگی در چارچوب مدل اتحادیه اروپا هستند. اگر روسیه در همین مسیر حرکت نماید، بر خلاف دیدگاه ” وفا قلی زاده ” و دیگران، حرکت توده های بزرگ مردمی در این مسیر میسر نخواهد شد.»

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا