اخبارارمنستانعمومی

پیروزی جناح حاکم در انتخابات”شورای شهر”ایروان

­پایگاه اینترنتی «ریپورت» جمهوری آذربایجان در گزارشی درباره ” انتخابات شورای ریش سفیدان شهر ایروان” خبر داد: «در نخستین انتخابات ارمنستان در دوره نخست وزیری نیکول پاشینیان، ۴۳ ممیز ۶۵ درصد از واجدان شرایط رأی دادن در پایتخت ارمنستان در انتخابات شورای این شهر شرکت کردند.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ریپورت جمهوری آذربایجان ، در انتخابات “شورای ریش سفیدان ایروان” ۱۲ نیروی سیاسی که شامل چهار ائتلاف و هشت حزب سیاسی بودند، حضور داشتند. در ایروان، شمار واجدان شرایط رأی دادن ۸۴۸ هزار و ۳۴۳ نفر است که ۳۷۰ هزار و ۳۶۵ نفر آنها در انتخابات “شورای ریش سفیدان ایروان” شرکت کردند.
” شورای ریش سفیدان ایروان” ، شهردار این شهر را انتخاب خواهد کرد.
جناح سیاسی که بیشترین رأی را در انتخابات ” شورای ریش سفیدان”د کسب می کند، نامزد خود را برای تصدی مقام شهرداری پایتخت ارمنستان معرفی و ” شورای ریش سفیدان ایروان”، شهردار را انتخاب می کند.
در این رقابت، جناح ” اقدام من” به ریاست نیکول پاشینیان، نخست وزیر پیروز شده است.
کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان ، نتیجه انتخابات ” شورای ریش سفیدان ایروان” را به این صورت اعلام کرد: « ائتلاف “اقدام من” ۸۱ ممیز شش صدم درصد، حزب ” ارمنستان شکوفا” به ریاست گاگیک ساروکیان ( میلیاردر ارمنی) شش ممیز ۵۹ صدم درصد ، ائتلاف “لویس” چهار ممیز ۹۹ صدم درصد ، حزب داشناکسوتیون یک ممیز ۶۲ درصد ، حزب ” کشور زردآلوها” یک ممیز ۳۹ درصد ، ائتلاف ” حزب ایروانی ها” ۸۲ صدم درصد ، حزب “ارث” ۷۵ صدم درصد ، ائتلاف ” حزب جمعیت ایروانی ها” ۶۹ صدم درصد ، حزب ” راه دموکراتیک” ۲۲ صدم درصد ، حزب “اصلاح طلب” ۲۲ صدم درصد و حزب “هایک” ۱۹ صدم درصد از آرای مردم ایرون در انتخابات ” شورای ریش سفیدان ” پایتخت ارمنستان را به دست آوردند. »
هایک ماروتیان، نامزد ائتلاف “اقدام من” که بیشترین رأی را در این انتخابات به دست آورد، شهردار ایروان خواهد شد. نتایج رسمی این انتخابات در ۳۰ سپتامبر اعلام خواهد شد.
هایک ماروتیان، از حامیان نیکول پاشینیان و از فعالان حرکت براندازی حکومت سرژ سرکیسیان در ماه مه گذشته بوده است.
سایت ” ریپورت ” جمهوری آذربایجان افزوده است : « تمامی احزاب و گروه های شرکت کننده در انتخابات پایتخ ارمنستان، از جناحی بودند که از انقلاب ماه مه حمایت کرده اند. بیش از ۵۰ درصد از واجدان شرایط رأی دادن ، در نخستین انتخابات دوره حاکمیت نیکول پاشینیان شرکت نکرده اند. اهالی پایتخت ارمنستان، در انتخابات سال گذشته شورای ریش سفیدان ایروان نیز بخاطر اطمینان از انتخاب مجدد “تارون مارگاریان” نامزد حزب حاکم جمهوری ، چندان فعال نبودند و فقط ۳۴۵ هزار و ۲۲۶ نفر از واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات سال گذشته در پایتخت ارمنستان شرکت کرده بودند. امسال نیز برغم سر و صدای “انقلابی” و وعده های داده شده، شمار شرکت کنندگان در این انتخابات چندان افزایش نیافت. در انتخابات سال گذشته ، حزب حاکم جمهوری ۷۱ ممیز ۲۵ صدم درصد آراء را به دست آورده بود. در آن زمان، حزب “یلک” نیکول پاشینیان که در جناح مخالف بود، ۲۱ درصد آراء را به دست آورد و حزب “کشور زردآلوها” نیز هفت ممیز ۷۵ صدم درصد از آراء را کسب کرده بود. می توان گفت که در سطح اعتماد اهالی ایروان به انتخابات و نیروی سیاسی برگزار کننده آن، نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی به وجود نیامده است. بی تردید، این می تواند علامتی به نیکول پاشینیان تلقی شود. زیرا، در بهار آینده، انتخابات مجلس ارمنستان و رقابتی بزرگتر برگزار خواهد شد. نیکول پاشینیان نیز در مراسم تعطیلی دفتر ائتلاف “یلک” در نیویورک اعلام کرده است که پس از بازگشت به کشور، گفتگو با سران فراکسیون های مجلس ارمنستان را برای اعلام انحلال مجلس آغاز خواهد کرد. فعال شدن “حزب جمهوری ” که در مجلس ارمنستان اکثریت دارد، در انتخابات بهار آینده محتمل است. سخنان تهدید آمیز اخیر روبرت کوچاریان، رییس جمهوری پیشین ارمنستان که از فعالان حزب جمهوری محسوب می شود نیز همین را نشان می دهد. در یک کلام، حضور فعالانه در انتخابات آینده، تنها راه نجات نمایندگان حاکمیت پیشین ارمنستان از محاکمه در دادگاه ها محسوب می شود. زیرا، در غیر این صورت، پاشینیان همه آنها را به عنوان “ضد انقلاب” به زندان خواهد انداخت. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا