آذربایجاناخبارترکیه

چکش و سندان باکو و آنکارا برای طرفداران گولن

هدف نورچی ها در جهان تشکیل به اصطلاح دولت اسلامی جهانی همراه با تساهل و تسامح بوده و در همین راستا اقدام به تشکیل و ایجاد سیستم آموزش عالی مدارس کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی “اروپا اینفو” به نقل از رسانه های ترکیه ای از عملیات مشترک وزارت امنیت ملی (M.T.N) جمهوری آذربایجان و سازمان امنیت ترکیه (Mit) در باکو و دستگیری 30 عضو شبکه تحت رهبری فتح الله گولن خبر داده است.نیروهای “میت” و “ام.تی.ان” در منطقه یاسامال باکو ، ساختمانهای متعلق به شبکه فتح الله گولن را بازرسی کرده اند.  رسانه های گروهی ترکیه همچنین با اشاره به سفر اخیر فریدون سینیر اوغلو ، وزیر امورخارجه ترکیه به باکو ، نوشته اند المار محمدیاروف وزیرامورخارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوالی درخصوص برخورد با شبکه فتح الله گولن ضمن تایید ضمنی این مطلب گفته است:” ما بطور مستمر با ترکیه مذاکره و در تمامی زمینه ها همکاری می کنیم. جمهوری آذربایجان از ترکیه در مسایلی که منافع ملی این کشور را تامین می کند، حمایت می نماید”.

خبرگزاری آپا در همین زمینه طی گزارشی ویژه اعلام کرده است که مساله مربوط به نورچی ها در دیدار بین رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ترکیه مورد مذاکره قرار گرفته و طی همین دیدار فهرستی از فعالان این شبکه در جمهوری آذربایجان تسلیم الهام علی اف شده و از وی خواسته شده است تا موجبات توقیف فعالیت ها و بازداشت ایشان فراهم شود.

طریقت گولن از چنان توان مالی و تجاری و نفوذ افتصادی برخوردار است که گفته می شود بدون رضایت و حمایت این طریقت هرگونه فعالیت موفق اقتصادی شرکت های ترک در حوزه شوروی سابق ممکن نیست. طریقت گولن همچنین چندین مرکز آموزش عالی و دانشگاه را اداره می کند. شبکه آموزشی گولن هر سال تعداد زیادی از دانش آموزان با استعداد را بورسیه می کند و این به جذابیت آنها افزوده است.

طریقت “نورچی” ها که گولن بر آن فرمانروایی می کند، حزب رسمی ندارد، لکن بنیاد مالی و شبکه آموزشی و رسانه ای آن، عملا کارکرد حزبی داشتند. شبکه رسانه ای با چندین کانال رادیو و تلویزون و همچنین روزنامه های زنجیره ای چند زبانه، طریقت را در تبلیغات سیاسی و عقیدتی یاری می کردند. این شبکه ها علاوه بر ماهواره های مختلف در برخی از کشورها از فرستنده های زمینی نیز پخش می شوند.هرچند برخی از گویندگان شبکه های این طریقت محجبه هستند ولی استفاده از حجاب برای زنان در آنها عمومیت ندارد و ضروری نیست.

گولن به بهانه دفاع از اسلام مسالمت جو و مسامحه کار، ضمن حمایت از برخی از مبانی عقیدتی پرچالش اسلامی مثل حق حجاب برای خانمها در ترکیه، از هرگونه موضع گیری صریح و مسؤلانه در قبال مسائل عمده جهان اسلام مثل مسئله فلسطین و جنایات غربی ها در جهان اسلام، اجتناب می کند. سیاست های پنهان و آشکار ضد ایرانی و ضد شیعی گولن و پیروانش از دیگر ویژگی های این جریان سیاسی – مذهبی است. از این رو گولن را طرفدار سیاست های منطقه ای آمریکا می شمارند و ورود تعجیلی جریان گولن به آسیای مرکزی، بلافاصله بعد از فروپاشی شوروی و دست باز آن در فعالیت های آموزشی و اقتصادی را ناشی از حمایت آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران و تبلیغ اسلام بی خطر و مسکو گریز عنوان می کنند.

هدف  نورچی  ها در جهان تشکیل به اصطلاح دولت اسلامی جهانی است. و در همین راستا با تشکیل  و  ایجاد سیستم آموزش عالی مدارس  این کار را دنبال کردند . نورچی گری به طور رسمی فعالیت خود را از روسیه آغاز و در سال ۲۰۰۸  فعالیت آنها در روسیه توسط دیوان عالی این کشور ممنوع شد . فعالیت و مرکز نورچی ها کشور ترکیه  بود که بعد از عملیات 17 اکتبر و جنگ روانی شدیدی که رسانه های نورچی ها بر علیه اردوغان و دولتش راه انداختند،داشتن این طریقت و طرفداری از آن جزو گناهان نابخشودنی در ترکیه و آذربایجان اعلام شد و طی حدود 21 ماه گذشته و در عملیات های مختلف عمده طرفداران نورچی ها در آذربایجان و ترکیه دستگیر شده اند و برخی نیز به کتمان طرفداری خود روی آورده اند تا از هجمه دستگیری ها در امان باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا