آذربایجاناخبارایران

در دیدار مدیر ایرنا و رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان، راهکارهای تقویت روابط رسانه ای ایران و جمهوری آذربایجان بررسی شد

مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان راهکارهای تقویت همکاری های رسانه ای به منظور تقویت شناخت متقابل در دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،محمد خدادی در دیدار «افلاطون آماشف» رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان، ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ما اختلافی در روابط خود نداریم اما برخی طرف های سوم دوست دارند اختلافات ایجاد کنند.
وی با تاکید بر اینکه ‘ما ثبات و موفقیت آذربایجان را ثبات و موفقیت خود می دانیم و هر اتفاق خوبی در آذربایجان باعث خوشحالی ما است’، افزود: در این بین نقش رسانه ها خیلی مهم است، زیرا هم می توانند نقش منفی داشته باشند و هم می توانند زمینه را برای همبستگی ایجاد کنند و باعث نزدیکی دو کشور بشوند.
وی با اشاره به ظرفیت خبری ایرنا از جمله دارا بودن خبرنگار در 260 شهر ایران و نمایندگی خبری در برخی کشورهای منطقه و جهان، تاکید کرد کرد: ما در ایرنا تقویت همبستگی با جمهوری آذربایجان و کمک به شناخت متقابل از دو کشور را اولویت خودمان می دانیم.
خدادی با بیان اینکه ‘تلاش برای تقویت همبستگی بین ایران و جمهوری آذربایجان و دفاع از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خط خبری ایرناست’، افزود: اما یک نیاز جدی برای انتقال درست اخبار و اطلاعات وجود دارد، زیرا اطلاعات درباره دو کشور محدود بوده و بعضا آنچه که واقعیت دارد منتقل نمی شود.
مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در این زمینه پیشنهاد برگزاری تور رسانه ای برای خبرنگاران دو کشور بخصوص در استان های شمال غربی ایران که امکان سفر زمینی هم وجود دارد را مطرح کرد و همچنین گفت برگزاری نمایشگاه مشترک عکس همزمان در تهران و باکو نیز می تواند به شناخت بیشتر مردم از کشورهای مقابل کمک کند.
خدادی همچنین درباره تحولات کار خبری در ایرنا و تولیدات جدید خبری همچون اینفوگرافی (گرافیک اطلاع رسان) و موشن گرافی (تلفیق حرکت و صوت در رسانه ها) و ارائه سرویس های فضای مجازی با توجه به تحولات عرصه اطلاع رسانی، توضیحاتی برای مدیر شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان ارائه کرد.

** آماشوف: رسانه ها باید به تقویت روابط دو کشور کمک کنند/با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سند همکاری امضا می کنیم
افلاطون آماشوف رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن اشاره به سابقه خوب روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان افزود: ما نیز از تقویت روابط در بخش رسانه ای و افزایش تعامل بین خبرنگاران دو کشور استقبال می کنیم و در این سفر یک سند همکاری در این زمینه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران امضا می کنیم.
وی گفت: هدف اصلی از این سند همکاری این است که بتوانیم روابط رسانه های دو کشور را تقویت کنیم، که این امر می تواند شامل جوانب مختلفی از جمله برگزاری کنفرانس مشترک یا نشست مشترک خبرنگاران در آستارا و برگزاری گشت های محلی برای آشنایی بیشتر خبرنگاران از کشور همسایه باشد.
رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان با اشاره به شهرت بالای استاد شهریار و اشعاری مانند ‘حیدر بابا’ در جمهوری آذربایجان، اشتراکات قوی فرهنگی را از عناصر مهم روابط دو کشور دانست و تاکید کرد: روابط دو کشور باید روز به روز قویتر شود و این نقش رسانه هاست که به تقویت روابط کمک کنند.
وی ادامه داد: ما باید یکدیگر را بخوبی بشناسیم، اما متاسفانه نمی شناسیم و این عدم شناخت می تواند سوء تفاهم هایی به دنبال داشته باشد و در برخی رسانه های دو کشور بعضا ممکن است مطالبی نوشته شود که جلوه خوبی در روابط دو کشور نداشته باشد.
آماشوف همچنین با اشاره به موضوع القای اسلام هراسی در برخی رسانه های غربی، تاکید کرد: مقابله با اسلام هراسی باید یکی از زمینه های کار مشترک خبرنگاران کشورهای اسلامی باشد.
رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان در بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ضمن دیدار و گفت وگو با مدیر عامل ایرنا، از اتاق خبر خبرگزاری نیز بازدید کرد و از نزدیک با فرآیند تولید و انتشار خبر از جمله در خروجی های برون مرزی ایرنا آشنا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا