آذربایجاناخبار

تغییر حاکمیت اکراین، سناریوی احتمالی غرب در جمهوری آذربایجان

شبکه تلویزیونی «بی بی سی» روز گذشته گزارش 10 دقیقه ای از حوادث اوکراین پخش کرد.جالب است که طی این گزارش پرچم جمهوری آذربایجان در میدان “مایدان” به اهتزاز درآمده است.

به نظر برخی کارشناسان سیاسی، اهتزاز پرچم جمهوری آذربایجان اتفاقی نیست و این رویداد نشان می دهد که فرایندهای مشابه اوکراین در جمهوری آذربایجان نیز صورت خواهد گرفت. موضع اوکراین و جمهوری آذربایجان نسبت به مسأله گرایش به سوی اروپا یکسان بود.یانوکویچ رئیس جمهور اوکراین سرنگون شد و از این منظر می توان گفت که نوبت جمهوری آذربایجان است.”الخان شاهین اوغلو” کارشناس سیاسی آذربایجانی در مصاحبه با روزنامه «ینی مساوات» در رابطه با تأثیر تحولات اوکراین بر جمهوری آذربایجان گفت:

«تأثیر تحولات اوکراین بر جمهوری آذربایجان در وهله اول بستگی به الیگارش های جمهوری آذربایجان دارد. الیگارش های جمهوری آذربایجان اقتصاد این کشور را تحت نظارت خودشان قرار داده اند. علیرغم این که این الیگارش ها به دولت آذربایجان نزدیک هستند،پول ها و املاک آنها واقع در خارج از کشور است. فرزندان آنها در کشورهای خارجی تحصیل می کنند و در آنجا مشغول لابی هستند.این الیگارش ها برای دفاع از پول خودشان می توانند در بازی های خطرناک شرکت کنند.

به همین دلیل،دولت باید از سیستم الیگارش ها خلاص شود. از طرف دیگر، انتخابات پارلمان جمهوری آذربایجان در سال 2015 میلادی باید به طور شفاف و عادلانه برگزار شود. برخی از مقامات جمهوری آذربایجان فکر می کنند که با فشارآوردن بر مخالفان این کشور امنیت خودشان را تأمین می کنند. به نظرم، ادامه این سیاست بزرگ ترین خطر برای دولت آذربایجان ایجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا