گرجستان

پشت پرده نقش رژيم صهيونيستي در لغو قانون سفر ايرانيان به گرجستان بدون نياز به رواديد

“زائور شيريکف” در مقاله اي که پيرامون تصميم خصمانه اخير دولت گرجستان در قبال کشورمان پيرامون لغو قانون سفر بدون رواديد ايرانيان به آن کشور نوشته است به نقش پشت پرده رژيم صهيونيستي در اين مورد اشاره کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تودي زمان ؛ نويسنده در مقاله خود مي نويسد “ماه گذشته شاهد تحولاتي چالش برانگيز از سوي دولت گرجستان در قبال ايران بوديم که مورد توجه رسانه های جهاني نيز قرار گرفت. موضوع از آنجا آغاز شد که در تاريخ 20 ژوئن (30 خرداد) روزنامه آمريکايي “وال استريت ژورنال” در مقاله اي مدعي شد که دولت گرجستان به ايران در دور زدن تجريم ها کمک کرده است. در واکنش به اين موضوع وزير دادگستري گرجستان اظهار داشت که فعاليت اقتصادي بازرگانان ايراني در تفليس تحت نظارت شديدتري از سوي دولت گرجستان قرار خواهد گرفت.”
نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به سير روند افزايش اقدامات خصمانه دولت گرجستان عليه کشورمان مي افزايد “در چنين شرايطي بود که خبر لغو يکجانبه قانون سفر ايرانيان به گرجستان بدون نياز به رواديد از سوي دولت گرجستان اعلام شد. پس از انتشار اين خبر گمانه زني هاي بسياري در مورد علت تصميم خصمانه دولت گرجستان در قبال ايران انجام شد. در اين گمانه زني ها بسياري از تحليلگران از نقش “رژيم صهيونيستي” سخن به ميان آوردند. بايد بخاطر داشت که تنها چند روز پيش از اتخاذ تصميم اخير دولت گرجستان در قبال جمهوري اسلامي ايران “بيدژينا ايوانشيويلي” نخست وزير گرجستان به سرزمين هاي اشغالي سفر کرده بود.”
نويسنده در ادامه با اذعان به بي پايه بودن ادعاي صهيونيست ها در مورد کمک دولت گرجستان به جمهوري اسلامي ايران در مورد دور زدن تحريم ها به اقدامات خصمانه اخير دولت گرجستان عليه ايران اشاره مي کند و مي افزايد “طرح اين ادعا که دولت گرجستان به دولت ايران صورت غير مستقيم براي دور زدن تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي کمک رسانده ادعايي پوچ است. بازرگانان ايراني در گرجستان به فعاليت اقتصادي مشغول اند و اين موضوع در راستاي منافع مردم گرجستان نيز بوده است. کشورهاي غربي نتوانسته اند هيچ گونه شواهدي نشان دهند که ثابت کند گرجستان در مورد دور زدن تحريم ها به ايران کمک رسانده است بلکه بالعکس دولت گرجستان اخيرا حساب بانکي 150 ايراني که در آن کشور به فعاليت اقتصادي مشغول بوده اند را مسدود نموده است.”
نويسنده در ادامه با اذعان به اين موضوع که اقدام اخير دولت گرجستان در مورد مسدود کردن حساب بانکي تعدادي از ايرانيان مقيم آن کشور و لغو قانون سفر بدون رواديد ايرانيان به گرجستان به ضرر آن کشور خواهد بود مي افزايد “واقعيت آنست که وضع واجرا قانون لغو نياز به رواديد براي سفر مسافران ايراني به گرجستان در سال 2011 ميلادي سبب شد تا تعداد ايرانياني که به گرجستان سفر مي کردند رشدي چشمگير داشته باشد. طبق آمار ارايه شده افزايش ميزان سفر ايرانيان به گرجستان از 9.800 مسافر ايراني در سال 2010 ميلادي به 21 هزار نفر در سال 2011 و 60 هزار نفر در سال 2012 رسيده بود. در ماههاي اخير آماري اعلام شد که نشان مي داد 80 هزار ايراني به گرجستان سفر کرده اند. از اين تعداد ايراني سفر کرده به گرجستان تعداد زيادي از آنان به خريداري املاک در آن کشور پرداخته اند.
اکنون دولت گرجستان با اتخاذ تصميمات خصمانه اخير در قبال ايران خود را در مخمصه قرار داده است. از سويي صنعت جهانگردي براي اقتصاد گرجستان حائز اهميت و منبع درآمد آن کشور است. اقدام دولت گرجستان در لغو قانون سفر بدون رواديد براي ايرانيان خسارت هاي مادي بسياري را براي گرجي ها به بار خواهد آورد. اين اقدام در رسانه هاي بين المللي بازتاب يافت. رسانه هاي اين گونه اظهار داشتند که دولت گرجستان براي رهايي از اتهامات وارده از سوي کشورهاي غربي مبني بر کمک رساني به دولت ايران براي دور زدن تحريم ها چنين تصميمي را عليه ايرانيان اتخاذ کرده است. اين تصميم باعث وارد شدن خدشه بر وجهه دولت گرجستان نزد افکار عمومي بين المللي شد. دومين عاملي که بايد به آن اشاره کرد افزايش خشم مسلمانان گرجستان از دولت آن کشور در پي اجراي قانون جديد است که مي تواند به معضلي “امنيتي” براي دولت گرجستان تبديل شود.”
.نويسنده در ادامه مقاله با اشاره به تاثير منفي رژيم صهيونيستي بر دولت گرجستان براي اتخاذ تصميم خصمانه اخير عليه کشورمان مي افزايد “رسانه هاي غربي نقش رژيم صهيونيستي در تاثيرگذاري بر نخست وزير گرجستان براي اتخاذ تصميم ضد ايراني اخير را بطور گسترده اي بازتاب داده اند. در اين رابطه بايد به اختلافات دولت گرجستان با رژيم صهيونيستي اشاره کرد. اخيرا “ميخائيل ساکاشويلي” رييس جمهور گرجستان مسئله همکاري نظامي ميان گرجستان و رژيم صهيونيستي را مطرح کرد. اختلافات گرجستان با صهيونيست ها در اين باره به سال 2008 ميلادي باز مي گردد. در آن زمان رژيم صهيونيستي دولت گرجستان را متهم کرد که اطلاعات مربوط به پهپادهاي نظامي رژيم صهيونيستي را در اختيار روس ها قرار داده است.”
نويسنده در بخش پاياني مقاله خود به بحران سياسي داخلي گرجستان و عدم استقلال احزاب سياسي آن کشور اشاره مي کند مي افزايد “اقدام اخير دولت ساکاشويلي نشان داد که گرجستان قصد ندارد جهت گيري سياست خارجي خود را از حمايت از غرب تغيير دهد. در سوي ديگر اين موضوع به عرصه سياست داخلي گرجستان نيز تاثيرگذار خواهد بود. اين موضوع سبب خواهد شد تا احزاب سياسي گرجستان به احزاب “طرفدار آمريکا” و “طرفدار روسيه” تقسيم شوند اين موضوع به وجهه بين المللي آن کشور آسيب زيادي وارد مي سازد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا