آذربایجاناخبارقره باغ

الخان شاهین اوغلو:حل و فصل مناقشه قره باغ توسط آمریکا فصل نوینی در روابط دو کشور ایجاد می کند

اخیرا شاهد انتشار خبرهائی مبنی بر تضعیف تدریجی مواضع آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی و تحویل این منطقه به روسیه در رسانه های مختلف هستیم. این نوع خبرها پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و بویژه در پی اظهار نظر وی در خصوص عدم دخالت در امور داخلی کشورهای جهان تشدید شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «منطقه قفقاز جنوبی مال روسیه یا آمریکا نمی باشد و در میان سه کشور موجود در منطقه قفقاز جنوبی تنها ارمنستان زیر دست روسیه است. اما کشورهای آذربایجان و گرجستان سیاست مستقل خود را اعمال می کنند. گرجستان خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و «ناتو» بوده، ولی آذربایجان خواهان حضور یکسان در جوامع مختلف جهانی و برقراری روابط متعادل با کشورهای مختلف جهان می باشد.

واقعیت این است که اگر دونالد ترامپ هم بخواهد، نمی تواند منطقه قفقاز جنوبی را به روسیه پیشکش نماید. آذربایجان کشور کلیدی منطقه است که لوایح و طرح های انرژی خود را بدون گذر از سرزمین های روسیه به اروپا منتقل می نماید. این طرحها و لوایح نیز از سوی آمریکا و اروپا به شدت مورد حمایت قرار می گیرند…

اما در خصوص باز شدن صفحه نوین در روابط میان آذربایجان و آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باید بگویم که برای تحقق این امر باید شاهد ۳ مسئله اصلی باشیم:

اول: اینکه دونالد ترامپ در مدت ۴ سال ریاست جمهوری خود یک مرتبه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان را به واشنگتن دعوت نماید.

دوم: آمریکا به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه «مینسک» به حل مناقشه قره باغ کوهستانی اهتمام بیشتری نماید.

سوم: واشنگتن همانند گذشته از لوایح و طرح های اقتصادی و انرژی دولت باکو حمایت به عمل آورد.

البته در این میان ممکن است که آمریکا نیز از دولت باکو مطالباتی داشته باشد. طبعا اگر کاخ سفید مطالبات آذربایجان را مورد توجه قرار دهد، دولت باکو نیز مجبور به ابراز توجه در خصوص مطالبات واشنگتن خواهد شد.

روسیه تا کنون روند حوادث در منطقه قفقاز جنوبی را با نگرانی تحت نظر داشته و از این به بعد نیز همینگونه عمل خواهد کرد. روسیه نمی تواند با تجزیه گرجستان و حمایت تسلیحاتی از ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی مواضع خود را مستحکم نماید. عجیب است که امروز تمایل مردم ارمنستان به جای روسیه، بیشتر به سوی غرب می باشد. امروز عامل اصلی در شکست وحدت منطقه قفقاز جنوبی، اشغال شدن سرزمین های آذربایجان توسط ارمنستان است. در صورتی که مناقشه قره باغ کوهستانی به صورت عادلانه مورد حل و فصل قرار بگیرد، شانس ارمنستان برای پیوستن به ائتلاف میان آذربایجان و گرجستان افزایش خواهد یافت. این به نفع خود ارمنستان نیز خواهد شد. در حالیکه این موضوع بر ضد منافع کاخ کرملین می باشد. فلذا روسیه خواهان حل و فصل مناقشه قره باغ نیست. واقعیت این است که حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی، فصل نوینی میان منطقه قفقاز جنوبی و آمریکا و کشورهای اروپائی را رقم خواهد زد که این هم مورد دلخواه کاخ کرملین نیست».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا