آذربایجاناخبارروسیه

پس از دیدار با پوتین، وزیر دفاع عربستان به جمهوری آذربایجان سفر می کند

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در بازگشت از اجلاس ریاض به عربستان سعودی: نشست ریاض را عالی می دانیم
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» به نقل از تلویزیون العربیه گزارش داد ، وزیر دفاع عربستان سعودی به باکو سفر می کند.
محمد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی پس از دیدار با مقامات روسیه در مسکو، راهی باکو خواهد شد.
ویرتوالاذ افزوده است مسکو درباره این سفر که موضوع اصلی گفتگوها در آن ، بحران سوریه خواهد بود، خبر رسمی منتشر نکرده است.
لازم به ذکر است ، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان نیز که برای شرکت در اجلاس ریاض به عربستان سعودی سفر کرده بود گفت به نظر من ، این اجلاس سران بسیار پرمعناست.
به گزارش پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی اف در مراسم رسمی روز ۲۸ مه، روز ملی جمهوری آذربایجان گفت : « من می خواهم بطور ویژه ای بر نشست سران عرب – اسلام – آمریکا در عربستان سعودی تاکید کنم. (جمهوری) آذربایجان در این نشست سران، در سطح عالی شرکت کرد. به نظر من، این نشست سران بسیار پرمعناست. جناب ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، نخستین سفر خارجی خود را به کشوری مسلمان انجام داد. ما در (جمهوری) آذربایجان ، این اقدام را عالی ارزیابی می کنیم. به نظر من ، این سفر نشانه احترام رییس جمهوری آمریکا به تمامی جهان اسلام است. یعنی، این سفر و برگزاری این نشست سران ، خود واقعه ای بزرگ است و باید به افکاری که از طرف رییس جمهوری آمریکا در آنجا (نشست ریاض) بیان شد، خیلی ارزش گذاشته شود. بویژه که او گفته است ایالات متحده آمریکا از این پس در امور داخلی کشورهای مسلمان دخالت نخواهد کرد و به آنها توصیه و نصیحت نخواهد کرد و برای آن ها خطابه نخواهد خواند. این سخنان خیلی مهم است و می توانم بگویم که تمامی شرکت کنندگان در این نشست سران، از جمله (جمهوری) آذربایجان، به این سخنان خیلی ارزش قائل شده اند. زیرا، همه ما خوب می دانیم که (جمهوری) آذربایجان در نتیجه دخالت خارجی، یکی از کشورهایی است که تحت بیشترین حملات قرار دارند. امیدوارم که این علامت مهم، به تمامی سازمان های مربوطه از جمله نهادهای اروپایی خواهد رسید و تلاش ها برای دخالت در امور ما را از میان برخواهد داشت. بجز این نیز، از سال جاری در رهبری آمریکا تغییرات ایجاد شد و مشاهده می کنیم که نمودهای این دخالت ها، کم کم از میان برداشته می شوند. ما از این استقبال می کنیم و امیدواریم که این ادامه یابد زیرا، تنها سیاست درست، همین است. من قبلا هم گفته ام و اکنون نیز می خواهم بگویم که اگر کشورها در امور یکدیگر دخالت نکنند، در آن صورت نه جنگ و نه مناقشه روی می دهد، فقط صلح و همکاری وجود خواهد داشت.»
الهام علی اف همچنین گفت : « (جمهوری) آذربایجان به هیچ حرکت بین المللی و ماجراجوهایی که شبهه ناک است و برای ما صرف نمی کند، ملحق نمی شود. امروز نیز می توانم بگویم که تلاش هایی وجود دارد. اما، (جمهوری) آذربایجان به هیچ حرکت و ابتکاری که برای ما صرف نمی کند، نمی پیوندد و نخواهد پیوست.»
علی اف گفت : به جز ارمنستان ، با هیچ کشور دیگری دارای مشکل دوجانبه نیستیم.

لینک خبر:http://virtualaz.org/aktual/96442

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا