آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

توسعه همکاری‌های مشترک فرهنگی ایران و ترکیه

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در سفر به شهر قونیه، با مدیر کل فرهنگی، شهردار منطقه کاراتای مدیر موزه و آرامگاه مولانا دیدار و برای توسعه همکاری‌های مشترک فرهنگی با آنها توافق کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علیرضا دانش‌نیا، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در سفری یک روزه به شهر قونیه، ضمن زیارت آرامگاه مولانا جلال الدین مولوی بلخی با برخی مدیران محلی این شهر از جمله عبدالستار یارار، مدیرکل فرهنگی، حسن کیلجا، شهردار منطقه کاراتای و ناجی باکرجی، مدیر موزه و آرامگاه مولانا دیدار و گفت‌وگو کرد.

دانش‌نیا در دیدار با مدیرکل فرهنگی قونیه در سخنانی، ضمن تقدیر از تلاش‌های مسئولان این شهر برای ارائه بهترین خدمات به زائران شاعر بلندآوازه ایرانی، مولانا را یکی از ارزش‌های بی نظیر مشترک فرهنگی بین دو کشور دانست.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در آنکارا افزود: ترکیه و به ویژه شهر قونیه به دلیل حضور معنوی مولانا از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برای ما ایرانیان برخوردار است. ایرانیان عاشق مولانا از سراسر جهان برای زیارت وی به این شهر می‌آیند و روح این شاعر بزرگ در گوشه و کنار شهر و در رفتار و کردار مردم این شهر تجلی کرده و وقار و سنگینی خاصی به این شهر بخشیده است.

وی با بیان اینکه وجود کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه سلجوق قونیه، فرصت خوبی برای مردم و مسئولین این شهر برای آشنایی با زبان شاعر بزرگ مولانا فراهم کرده است، گفت: مسئولین فرهنگی این شهر به ویژه کسانی که میزبانی از زائران آرامگاه مولانا را بر عهده دارند، باید از این فرصت استفاده کنند.

دانش‌نیا با اشاره به پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که با همت مسئولان فرهنگی دو کشور، برنامه‌های متنوع فرهنگی برای معرفی درست و شایسته ارزش‌های مشترک فرهنگی تدارک دیده شود.

وی بر آمادگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برای هرگونه همکاری در این زمینه تأکید کرد.

در ادامه این دیدار، عبدالستار یارار با ابراز علاقه‌مندی خود به ایران و سفرهای متعدد به کشورمان از جمله شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و تبریز افزود: در سفر به ایران هرگز احساس بیگانگی نمی‌کنم و خود را در وطن خود احساس می‌کنم.

مدیرکل فرهنگی قونیه به پیوندهای بی شمار مشترک تاریخی و فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: باید ارزش‌های مشترک را محور توسعه روابط فرهنگی دو کشور قرار دهیم و زمینه سفر شهروندان دو کشور به هم را تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: در آخرین سفری که به اتفاق شهردار منطقه کاراتای به اصفهان داشتیم، موضوع پیوند خواهرخواندگی قونیه با شهر اصفهان مطرح شد و هر دو طرف از این موضوع استقبال کردند. عقیده ما بر این است که با امضای قرارداد خواهرخواندگی می‌توان برنامه‌هایی چون جشنواره‌های هنری، فرهنگی، نمایشگاه‌های صنایع دستی و کنسرت‌های موسیقی را در این دو شهر برگزار کرد.

یارار از برگزاری جشنواره فیلم صوفی در آینده نزدیک در قونیه خبر داد و افزود: از مجید مجیدی کارگردان بزرگ ایرانی برای حضور در این جشنواره دعوت کرده‌ایم و ایشان در این جشنواره حضور خواهد یافت و همزمان یکی از فیلم‌های برجسته این کارگردان بزرگ با عنوان «بچه‌های آسمان» در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی عرفانی در ایام بزرگداشت «شب عروس» و تدارک حضور چند خواننده آواز سنتی ایرانی در این جشنواره گفت: در حال تماس با برخی از اساتید آواز ایران برای اجرای کنسرت در این جشنواره هستیم.

دانش‌نیا در ادامه برنامه‌های سفر خود به قونیه با حسن کیلجا، شهردار منطقه کاراتای که در واقع مهمترین بخش این شهر بوده و آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی نیز در این منطقه قرار دارد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی آمادگی رایزنی فرهنگی کشورمان در آنکارا را برای هرگونه همکاری فرهنگی و هنری اعلام کرد.

شهردار منطقه کاراتای به سفر خود به ایران اشاره کرد و گفت: در جریان سفر به ایران، ملاقاتی با شهردار اصفهان داشتم که در زمینه همکاری و توسعه روابط فرهنگی بین دو شهر اصفهان و قونیه انجام دادیم.

حسن کیلجا اذعان کرد: در این سفر، پیشنهاد پیوند خواهر خواندگی دو شهر مطرح شد و امیدواریم به زودی این مهم اتفاق بیافتد.

پس از آن، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در قونیه ضمن حضور در بنیاد مولانا با خانم اسین چلبی، از نوادگان مولانا دیدار کرد.

خانم اسین چلبی در باره علاقه‌مندی خود به ایران و زبان فارسی سخن گفت و آموختن زبان فارسی را یکی از آرزوهای دیرینه خود دانست.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا