آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

جمهوری آذربایجان در صدر واردکننده گان محصولات گرجستان

جمهوری آذربایجان ۶.۴ درصد از سهم واردات گرجستان را به خود اختصاص داده است که از این حیث پس از ترکیه، روسیه و چین در رتبه چهارم بزرگ‌ترین صادرکننده به گرجستان قرار دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بر اساس اطلاعاتی که سازمان ملی آمار گرجستان ارائه کرده است حجم مبادلات تجاری این کشور با جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱ میلیارد و ۸۸ میلیون و ۷۹۰ هزار دلار بود.

بر این اساس جمهوری آذربایجان ۸٫۷ درصد از حجم مبادلات تجاری گرجستان با همسایگانش را تشکیل داده است، به طوری که پس از ترکیه و روسیه در رتبه سوم بیشترین مبادلات تجاری با گرجستان قرار گرفت.

همچنین حجم صادرات گرجستان به جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۸۴٫۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۵۰۲ میلیون دلار و ۷۲۶ هزار دلار رسیده است.

جمهوری آذربایجان ۱۵ درصد از سهم صادرات گرجستان را به خود اختصاص داده است که از این حیث در رتبه نخست بزرگ‌ترین واردکننده محصولات گرجی قرار دارد.

در مقابل حجم صادرات جمهوری آذربایجان به گرجستان در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۵٫۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۵۸۶ میلیون دلار و ۶۴ هزار دلار رسیده است.

بر این اساس جمهوری آذربایجان ۶٫۴ درصد از سهم واردات گرجستان را به خود اختصاص داده است که از این حیث پس از ترکیه، روسیه و چین در رتبه چهارم بزرگ‌ترین صادرکننده به گرجستان قرار دارد.

گفتنی است حجم مبادلات تجارت خارجی گرجستان در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۱۲٫۴ میلیارد دلار، نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین حجم صادرات خارجی این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۳٫۴ میلیارد دلار، نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۲٫۹ درصد افزایش داشته است.

از طرف دیگر حجم واردات گرجستان در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ با ۱۴٫۹ درصد افزایش به ۹٫۱ میلیارد دلار رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا