آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

اولویت آمریکا در قره باغ؛ ارجحیت تامین امنیت اشغالگران بر احترام به تمامیت ارضی کشورها

رئیس آمریکایی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با اشاره به تعیین وضعیت حقوقی موقت قره باغ قبل از واگذاری اراضی اشغالی از سوی ارمنستان، بر ضرورت تامین امنیت و خودگردانی این منطقه تاکید کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ریچارد هاگلند در کنفرانس مطبوعاتی در مرکز ملی مطبوعات آمریکا، عناصر مهم صلح قره باغ را بر مبنای اصول مادرید، اعلام کرد. ریچارد هاگلند گفت طرفین مناقشه قره باغ باید با درنظر گرفتن تاریخ پیچیده منطقه قره باغ کوهستانی، به تعیین شدن وضعیت حقوقی این منطقه از طریق گفت‌وگو و  پذیرش تعهد در این راستا، رضایت دهند.

رئیس آمریکایی گروه مینسک گفت: ابتدا باید به قره باغ کوهستانی وضعیت حقوقی موقت داده شود که دستکم تضمین کننده امنیت و خودگردانی این منطقه باشد.

هاگلند افزود: به عنوان دومین عنصر صلح، اراضی اشغال شده اطراف قره باغ کوهستانی، به جمهوری آذربایجان بازگردانده شوند؛ زیرا، بدون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دولت جمهوری آذربایجان، نمی‌‌‌توان به توافق دست یافت.

ریچار هاگلند عنوان کرد: باید دالانی برای اتصال اراضی قره باغ کوهستانی به ارمنستان وجود داشته باشد، اما، این دالان نباید کل اراضی منطقه لاچین را در برگیرد؛ در این توافق باید حق بازگشت تمامی آوارگان به مناطق مسکونی خود تامین شود.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: به عنوان عنصر آخر، باید تضمین بین المللی که شامل عملیات صلح بانی نیز است، در این توافق لحاظ شود، بدون حضور صلح بانان بین المللی مورد اعتماد هر دو طرف، برقراری صلح طولانی مدت در منطقه امکان پذیر نیست.

در این کنفرانس خبری همچنین اعلام شد که ریچارد هاگلند به زودی بازنشسته خواهد شد و اندرو شافر، به جای وی به عنوان رئیس آمریکایی گروه مینسک منصوب می‌‌‌شود. اندرو شافر تاکنون در نمایندگی‌‌‌های آمریکا در سازمان‌‌‌های بین المللی در وین، فعالیت کرده است.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا