آذربایجاناخبارعمومی

دریافت ۵۰۰ میلیون دلار وام از بانک توسعه و بازسازی اروپا توسط جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان از بانک توسعه و بازسازی اروپا پانصد میلیون دلار وام می گیرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این وام برای اجرای طرح خط لوله گازی «ترانس آناتولی»، تاناپ، در چارچوب طرح دهلیز جنوبی گاز اختصاص می یابد.
انتظار می رود در نشست هیأت مدیره بانک توسعه و نوسازی اروپا در ۱۸ اکتبر ، وام پانصد میلیون دلاری این بانک به باکو برای طرح «تاناپ» به تصویب برسد.
پیش تر نیز بانک جهانی ، هشتصد میلیون دلار و بانک توسعه آسیا ششصد میلیون دلار وام به باکو را برای استفاده در طرح تاناپ اختصاص داده اند. هزینه این طرح هشت میلیارد و ششصد میلیون دلار برآورد شده است.
شرکت دولتی «دهلیز جنوبی گاز» جمهوری آذربایجان که در طرح «تاناپ» ۵۸ درصد سهم دارد، اعلام کرده است سرمایه گذاری خود در طرح تاناپ را تا حد پنج میلیارد دلار خواهد رساند. شرکت ترکیه ای بوتاش در این طرح ۳۰ درصد و شرکت انگلیسی بی پی ۱۲ درصد سهم دارند.
قرار است انتقال گاز از جمهوری آذربایجان به ترکیه در سال ۲۰۱۸ با بهره برداری از خط لوله تاناپ آغاز شود. این خط لوله ظرفیت انتقال سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز را خواهد داشت که شش میلیارد مترمکعب آن به مصرف ترکیه خواهد رسید و ده میلیارد مترمکعب آن نیز به اروپا منتقل خواهد شد. انتقال گاز به اروپا از این خط لوله که در امتداد آن خط لوله «تاپ» نیز ساخته خواهد شد، برای سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است.

منبع:پایگاه اینترنتی «مرجع»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا