آذربایجانروسیه

هشدار ایالات متحده به علی‌اف: “روسیه تهدید اصلی برای ثبات در جمهوری آذربایجان”

حکومت جمهوری آذربایجان دقیقاً می‌داند که شرکت‌های خصوصی روسی از سیاست تحریک اقلیت قومی و ملی در آذربایجان دست نکشیده اند. 

روزنامه اختصاصی کنگره آمریکا، «هیل»(the hill) طی مقاله ای  عنوان کرده است که روسیه بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات در داخل جمهوری آذربایجان به شمار می‌رود. آقای استفان بلانک طی مقاله ای با عنوان «تهدید تروریستی در جمهوری آذربایجان» آورده است، تحقیقات موسسه نژاد پرستی بوستون نشان می‌دهد  که دست‌های دیگری در ترورهایی که در قفقاز شمالی رخ می‌دهد وجود دارند. تحلیل حوادث گذشته نشان می‌دهد که این حوادث تروریستی که در قفقاز شمالی و یا در برخی از کشورهای همسایه رخ می‌دهد، به طور خاص برای تسلط در جمهوری آذربایجان  صورت می‌گیرد.

چندی پیش بیانیه اعتراض آمیزی از سوی ماخاچ قلعه پایتخت جمهوری داغستان به حکومت آذربایجان در این زمینه داده شد.

در این بیانیه آمده است که در جمهوری آذربایجان با اقلیت‌های داغستانی بدرفتاری می‌شود. لازم به ذکر است،  با توجه به این که اقلیت‌های مختلفی در داغستان زندگی می‌کنند، در خود داغستان نیز این آزادی لازم وجود ندارد.

بنا به اخبار منتشر شده از سوی روزنامه های محلی، عملیات مشترک ضد تروریستی با حضور نیروهای روسی و آذری برای مبارزه با افراد مسلح در قفقاز شمالی آغاز شده است. تروریست‌های قفقاز شمالی علاوه بر این که تهدیدی برای حکومت روسیه هستند، تهدید جدی برای خود حکومت آذربایجان نیز به شمار می‌روند.

در حال حاضر ، روسیه با بهره گیری از مسلمانان اهل سنت، اقداماتی علیه آذربایجان انجام می‌دهد. قبلاً در رسانه های روسی، از بدرفتاری با اقلیت‌های قومی در جمهوری آذربایجان  اخبار و اطلاعاتی منتشر می‌شد اما بعد از این مشکل، مطلب خاصی در این باره قید نشده است.

حکومت جمهوری آذربایجان دقیقاً می‌داند که شرکت‌های خصوصی روسی از سیاست تحریک اقلیت قومی و ملی در آذربایجان دست نکشیده اند.

با این وضعیت تصور نکنیم، اگر چه نیروهای مشترک روسی و آذری در یک عملیات مشترک ضد تروریستی شرکت دارند، اما ادارات و مؤسسات روسی به صورت پنهان به تحریک محافل ملی و قوم گرایانه به منظور تضعیف حکومت آذربایجان ادامه نخواهند داد.

روسیه در تلاش است که خود را قربانی تروریسم نشان دهد، حتی در این مورد از سوی آمریکا نیز حمایت می‌شود. با این حال، مسکو برای استفاده از حمایت‌های سایر حکومت‌ها از راه های نامناسبی استفاده می‌کند. در مورد آذربایجان نیز از این نگرش استفاده می‌کند.

شکی نیست ایران و روسیه در تقابل با کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خزر، در مواقع لازم با هم اتفاق نظر خواهند داشت.

بعد از انفجارهای تروریستی که در بوستون رخ داد، مشخص شد که ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه قصد همکاری تام با آمریکا و اداره تحقیقات فدرال را  ندارند. هر چند که در مجمع سالانه کشورهای گروه هشت هر دو طرف بر گسترش و تقویت همکاری‌ها با یکدیگر به توافق رسیدند و آن را به طور رسمی امضا کردند.

وضعیت  جمهوری آذربایجان در قفقاز جنوبی  به گونه ای  بحرانی و در معرض تهدید است و باید در این مورد همکاری های عمیق و واقعی بدون سر و صدا انجام پذیرد.

منبع: آزادلیق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا