آذربایجاناخبارایران

سود حباب بازار کشور در مرز آستارا به جیب اتباع آذربایجان

مدتی است که سیر صعودی نرخ کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم، به بهانه افزایش نرخ ارز و طلا در بازارهای داخلی سرعت مضاعفی گرفته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سرعت افزایش قیمت کالاها و کاهش ارزش پول ملی به حدی محسوس است که سبب تقلیل شدید قدرت خرید مردم، به خصوص اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه شده است.
نواسانات قیمت بازار برخلاف اینکه تأثیر بسیار منفی در معیشت مردم کشورمان گذاشته است، ولی باعث افزایش سفر اتباع آذربایجانی به شهرستان مرزی آستارا شده است.
شبانه روزی شدن فعالیت گمرک، حذف یک طرفه روادید برای اتباع آذربایجانی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و کاهش ارزش پول ملی (ریال) مقابل «منات» جمهوری آذربایجان، از دیگر دلایلی می باشد که روزانه صدها نفر از سرپرستان خانوار را از مناطق مختلف این کشور همسایه به سوی آستارای ایران می کشاند تا اکثر مایحتاج روزمره خود و حتی نان، دارو، پوشاک و اسباب و لوازم منازل خود را از این شهرستان مرزی و بندری تهیه کنند.
با توجه به اینکه نرخ هر منات جمهوری آذربایجان در بازار غیر رسمی آستارا طی سه ماه اخیر بین ۶۰ هزار ریال تا ۸۵ هزار ریال در نوسان بوده است، برخی از اتباع آذری به شکل روزمره و حتی ۲ الی ۳ بار در روز از مرز عبور کرده و اقدام به خرید از بازار کشور و انتقال لوازم خریداری شده از مرز زمینی این شهرستان می کنند.
هر چند که خارج کردن برخی از اقلام از مرز ممنوع شده است، ولی دست به نقد بودن اتباع آذری و کثرت حضور آنها در شهرستان آستارا، حباب هایی اقتصادی جدید را در بازار آستارا به پرواز درآورده است که در جیب شهروندان مرزنشین ایرانی می ترکند، ولی سود آن در دستان آذربایجانی ها به پرواز در می آیند و اوج می گیرند.

افزایش ۴۳ درصدی مسافران خارجی ورودی از مرز آستارا 
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه گمرک آستارا در بخش های زمینی، دریایی، ریلی و منطقه ویژه اقتصادی بندر فعال است، تصریح کرد: طی پنج ماه گذشته، ۴۴۰ هزار و ۹۳۸ نفر مسافر از طریق مرز زمینی آستارا تردد کرده اند.
رسول امیدی افزود: تردد این میزان مسافر ورودی به کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۴۳ درصد و مسافر خروجی بالغ بر ۳۸ درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: اتباع کشور جمهوری آذربایجان، بیشترین مترددین ورودی از این مرز هستند.
امیدی با اشاره به رونق تجارت چمدانی از این مرز، خاطر نشان کرد: مسافرانی را که از مرز زمینی آستارا خارج می شوند، حدود ۵۶ تن کالا به ارزش ۷۶ هزار دلار را از این مرز خارج کرده اند.
وی گفت: مواد غذایی، محصولات کشاورزی و مواد پلاستیکی، کالاهایی هستند که در قالب تجارت چمدانی از مرز زمینی آستارا به کشور جمهوری آذربایجان صادر می شوند.

ممنوعیت خروج کالاهای اساسی از گمرک آستارا 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به التهابات و نوسانات بازار، خارج کردن تعدادی از اقلام کالاهای اساسی مردم از مرز زمینی آستارا ممنوع شده است.
محسن آهنی ادامه داد: در همین راستا دستور خروج کالاهای اساسی از قبیل روغن نباتی، برنج ایرانی، قند و شکر، گوشت، مرغ و فرآورده های دامی صادر شده است.
وی با بیان اینکه این دستورالعمل از تاریخ ۷ شهریور سالجاری اجرا می شود، خاطر نشان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همکاری های لازم را دارد و این ممنوعیت نقش بسزایی را در تغییر قیمت این کالاها در بازار شهرستان گذاشته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه بازاریان در جهت اجرای این دستورالعمل همکاری های لازم را داشته باشند، هشدار داد: بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سایر دستگاه های ذیربط بر حسن اجرای این تصمیم نظارت می کنند و به طور یقین با متخلفان برخورد خواهد شد.
به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همجواری استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.
کشاورزی، دامپروری، صیادی و بازرگانی، مهمترین و بیشترین روش های کسب و کار و امرار معاش مردم این منطقه می باشد.
نام «آستارا» در میان ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران قرار دارد و همه ساله بیش از ۸۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از مرز زمینی این شهرستان تردد می کنند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا