آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

نجات گوزل اف: الهام علی اف باید در خوجالی مراسم «یادبود نسل کشی» برگزار کند.

رییس «خانه ملی حقوق» جمهوری آذربایجان خواستار برگزاری مراسم «یادبود نسل کشی» خوجالی از سوی رئیس جمهور این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نجات گوزل اف در گفتگو با کانال اینترنتی «لاف تی وی» جمهوری آذربایجان گفت : « 26 فوریه سال جاری فرصت و لحظه خیلی مهمی برای جمهوری آذربایجان است که در این فرصت تاریخی، رییس جمهوری باید مراسم یادبود قربانیان خوجالی را برگزار کند. اگر لازم شد می توانیم با شش میلیون شهروند جمهوری آذربایجان سد انسانی ایجاد کنیم.»

نجات گوزل اف تاکید کرد: «یا باید در سال 2021 مساله قره باغ را حل کنیم یا این که برای یکصد سال دیگر ادامه خواهد یافت و روسیه نیز از قره باغ خارج نخواهد شد.»

رییس خانه ملی حقوق جمهوری آذربایجان گفت: «وقایع خوجالی قابل بیان نیست. آنگونه که با زنان و کودکان و پیران ما در خوجالی رفتار شد، حتی حیوان نیز با حیوان چنین رفتاری نمی کند. همانطور که شوشا یک مرکز و نماد فرهنگی است، خوجالی نیز محلی است که غیرت و ناموس و حیثیت ما در آنجا پایمال شده است. نمی توان به سادگی از کنار این مساله گذشت.»

وی افزود: «نیروهای صلح بان روسیه همانطور که 50 هزار نفر ارمنی را طی یک ماه به خان کندی، مرکز قره باغ بازگرداندند، آذربایجانی های رانده شده از خان کندی را نیز به این شهر بازگردانند.»

رییس خانه ملی حقوق جمهوری آذربایجان اظهار داشت: «در آمار رسمی، شمار آذربایجانی های رانده شده از خان کندی، 12 هزار نفر ذکر شده است. اما، طبق آمار و اطلاعاتی که ما داریم، از 40 هزار نفر اهالی خان کندی در سال 1988، حدود 16 هزار نفر آذربایجانی بودند که با وعده بازگشت، از خان کندی  به خوجالی و کرکی جهان منتقل شده بودند و آن جمعیت 16 هزار نفری طی 30 سال گذشته به 70 هزار نفر در جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. دولت باید فهرست این هفتاد هزار نفر را آماده کرده و به خان کندی بازگرداند. آیا حتی یک نفر از آنها می تواند بگوید که باز نمی گردم! در این صورت ملت آنها را سنگسار خواهد کرد! نیروهای روسی که خود را صلح بان می نامند، همانطور که 50 هزار ارمنی را به خان کندی بازگرداندند، دستکم همان 12 هزار نفر آذربایجانی را که خودشان ثبت کرده اند، به خان کندی بازگردانند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا