آذربایجاناخبارایرانتحليل ها

جمهوری آذربایجان اجازه نمي دهد ايران در قفقاز نيروي برتر باشد!

خبرگزاري ترند جمهوري آذربایجان در تحليلي تحت عنوان «ژئو سياست آذربايجان» و ارتباط آن با شرايط جديد ايران در دوره پساتحريم، نوشت ايران پس از لغو تحريم هايش براي تبديل شدن به يکي از بازيگران اصلي منطقه تلاش خواهد کرد، اما ضعيف بودن خطوط ارتباطي منطقه قفقاز جنوبي و عدم تامين امنيت اين خطوط ارتباطي در درازمدت، امکان اين برتري را نمي دهد و  جمهوري آذربايجان نيز به عنوان بازيگر اصلي اين منطقه ، اين اجازه را نمي دهد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،  يونس اوغوز، نويسنده اين تحليل در خبرگزاري ترند افزوده است : « موضوع اينجاست که اگر ايران مي خواهد در طرح هاي گازي تاپ TAP و تاناپ TANAP مشارکت کند، بايد رضايت جمهوري آذربايجان را جلب نمايد.»

تحليلگر ترند افزوده است : « تمامي دنيا، ايفاي نقش مهم جمهوري آذربايجان در موضوع ترانزيت را مشاهده کرده است. زماني که ترکيه هواپيماي روسيه را هدف قرار داد و روسيه برخي تحريم ها را عليه ترکيه وضع کرد، جمهوري آذربايجان با استفاده از اين وضعيت و حتي با کاستن از تعرفه ترانزيت ، مسير جايگزين را براي انتقال بارهاي ترکيه به آسياي مرکزي پيشنهاد کرد. به اين ترتيب، نفوذ و نقش جمهوري آذربايجان را در منطقه و در زمينه انتقال محموله هاي ترانزيتي از طريق درياي خزر به قزاقستان و ترکمنستان افزايش يافت. »

در اين تحليل با استناد به کتاب «ژئوسياست آذربايجان» نوشته علي حسن اف، دستيار ارشد رييس جمهوري آذربايجان افزوده شده است : « هم اکنون در قفقاز سه بلوک بندي نسبي وجود دارد. يکي ، بلوک ارمنستان و روسيه است  که در مسايل مختلف، ايران نيز در صورت تامين منافعش از اين بلوک حمايت مي کند. اما به علت منطبق نشدن منافع ژئوسياسي و نظامي-ژئواستراتژيک ايران و روسيه، مسکو به هيچ وجه با  ورود ايران به منطقه قفقاز موافق نيست. دومين بلوک بندي در قفقاز، متعلق به گرجستان و ناتو است و ناتو از طريق گرجستان منافع نظامي-ژئواستراتژيک خود را در قفقاز تامين مي کند. سومين بلوک بندي در قفقاز نيز شامل جمهوري آذربايجان و ترکيه و تاحدودي گرجستان و روسيه است. زيرا، جمهوري آذربايجان با هر دو بلوک بندي قبلي فاصله لازم را حفظ کرده است. جمهوري آذربايجان خواهان همکاري است و در اين منطقه، صرفا داراي اتحاد و همکاري نظامي-ژئواستراتژيک با ترکيه مي باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا