آذربایجاناخبارعمومیقره باغ

نایب رییس اول مجلس جمهوری آذربایجان گروه مینسک سازمان امنیت اروپا را متهم به پیچده کردن حل مناقشه قره باغ کرد

ضیافت عسگروف، نایب رییس اول مجلس جمهوری آذربایجان گفت : « عامل پیچیده کردن حل مناقشه قره باغ کوهستانی، گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپاست.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ضیافت عسگروف در گفتگو با خبرگزاری آپا گفت : « برغم اینکه گروه مینسک تنها واسطه موجود برای حل مناقشه قره باغ کوهستانی است، متاسفانه تاکنون فعالیت این گروه تاثیری نداشته است. جناب رییس جمهوری ( الهام علی اف) نیز این را بیان کرده است. آنها می آیند، سفر می کنند و می روند. هیچ نتیجه ای وجود ندارد.»
ضیافت عسگروف گفت : « به دروغ، هر یک بیانیه ای صادر می کنند. می گویند مساله قره باغ ، خیلی پیچیده است، زمان لازم است و غیره. (اما)، هیچ پیچیدگی در اینجا وجود ندارد. عامل پیچیده تر کردن مساله قره باغ کوهستانی، روسای گروه مینسک هستند. هرکسی را باید بانام خودش معرفی کرد. (ماهیت هرکسی باید بیان شود.)»
ضیافت عسگروف درباره بروز اختلاف نظر میان شورای اروپا و باکو و ضرب الاجل شورای اروپا برای آزاد کردن «ایلقار محمدوف» ، رییس جنبش «رئال» از زندان جمهوری آذربایجان نیز گفت : « من از آنها می پرسم که چطور می شود در کشورهای اروپایی بیش از ده هزار حکم دادگاه حقوق بشر اروپا اجرا نمی شود و آنها در مقابل آن سکوت می کنند؟ اما، اکنون در مورد ایلقار محمدوف، افتاده اند بر سر (جمهوری) آذربایجان! من ایلقار محمدوف را زندانی سیاسی تلقی نمی کنم. او بخاطر جرم مشخصی که مرتکب شده، مجازات مشخصی را نیز دریافت کرده است. »
نایب رییس اول مجلس جمهوری آذربایجان افزود : « اگر افرادی در اروپا تمایل دارند که فلان کس ها از زندان آزاد شوند، این رویکرد نادرستی است. نمی شود با ما با ضرب الاجل و تعیین وقت ، سخن گفته شود. ما احکام دادگاه اروپایی را اجرا می کنیم و حتی جریمه هایی را نیز که تعیین می کنند، می پردازیم. ده هزار حکم دادگاه اروپایی در سایر کشورها اجرا نشده است. چرا در مقابل آن سکوت کرده اند و فقط افتاده اند برسر ما؟ عیوب بزرگ خود را نمی بینند، اما، هرچیزی را در جمهوری با میکروسکوپ جستجو می کنند. تعیین وقت و دیکته کردن، سیاست موثری برای سخن گفتن با (جمهوری) آذربایجان نیست. باید نشست و صحبت و مذاکره کرد.»
ضیافت عسگروف در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی با تداوم عضویت جمهوری آذربایجان در شورای اروپا وجود ندارد؟ ، گفت : « این مساله را رییس جمهوری و مجلس حل می کنند. اما، همانطور که رییس جمهوری گفتند اگر شورای اروپا را ترک کنیم، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. یعنی، آشکارا می گوییم که انتظاراتمان از شورای اروپا محقق نشده است. علاوه بر این، نارضایتی بزرگی از شورای اروپا و مجمع پارلمانی آن وجود دارد. این همه اراضی ما اشغال شده است و این همه عملیات تروریستی از طرف ارمنستان علیه (جمهوری) آذربایجان اجرا شده است، مساله آوارگان کشورمان و سایر مسایل وجود دارند. اما، در مقابل این همه مسایل، هیچ تحریمی علیه ارمنستان اعمال نمی شود و سخنی گفته نمی شود. چرا؟ این سازمان چه نفعی برای ما دارد؟ درست است که در این سازمان، یکی دو سند درباره به رسمیت شناختن تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان تصویب شده است. اما، کار به همین ها ختم نمی شود. »
ضیافت عسگروف گفت : « متاسفانه از زمان عضویت در شورای اروپا در سال ۲۰۰۱ تاکنون بطور مداوم تحت فشارهای این سازمان قرار گرفته ایم. تصورش را بکنید همزمان با ارمنستان به عضویت این سازمان درآمده ایم. اما، مناسبات با ارمنستان طور دیگری است و مناسبات با ما نیز عبارت است از اعمال فشارها.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا