آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعکسعمومیقره باغ

تصاویری از لاچین جمهوری آذربایجان و رد پای ویرانگر اشغال/ تصاویر

در تصاویر جدید از شهر لاچین جمهوری آذربایجان ردپای ویرانگر اشغال توسط ارامنه به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، شهر لاچین پس از عقب‌نشینی ارامنه که به صورت غیرقانونی در این شهر اسکان داده شده بودند، در تاریخ 26 آگوست امسال به کنترل جمهوری آذربایجان درآمده است.

ارتش آذربایجان پس از مستقر شدن در شهر لاچین هم مواضع خود را در نقاط استراتژیک این شهر تقویت می‌کند و هم به فعالیت‌های اکتشاف مین می‌پردازد.

تصاویر خبرگزاری آناتولی از لاچین نشان می دهد که این شهر با وجود گذشت سال‌ها، ردپای اشغال سال 92 را در خود دارد. اگرچه برخی از ساختمان‌ها در این شهر قابل سکونت هستند، اما خانه‌های ویران زیادی وجود دارد.

هم پلیس جمهوری آذربایجان و هم پلیس نظامی در شهر گشت می‌زنند. سربازان مستقر در تپه‌های استراتژیک اطراف شهر نیز مواضع خود را تقویت کرده و امنیت را تامین می‌کنند.

نظامیان متخصص مین روبی در حال بررسی خیابان‌های شهر، مغازه‌ها و تمامی محل‌های اقامتی برای خطرات احتمالی هستند.

مناطق جنگلی اطراف شهر نیز آثار آتش‌سوزی‌هایی را که ارامنه قبل از رفتن به راه انداخته‌ اند، دارد.

گفتنی است پس از جنگ دوم قره‌باغ و امضای بیانیه سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در 10 نوامبر 2020، نیروهای روسیه و ارمنی مسیری به نام «کریدور لاچین» که به طور موقت تحت کنترل عناصر روس بود در پیش گرفتند. شهر لاچین و روستاهای زابوخ و سوس در این مسیر واقع شده است. این منطقه تحت کنترل باکو قرار گرفت.

بر اساس اعلامیه 10 نوامبر 2020، جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌ طی سه سال جاده جدیدی را در خارج از شهر لاچین بسازد که جمعیت ارمنی قره‌باغ از آن استفاده کنند. این جاده 32 کیلومتری زودتر از موعد مقرر تکمیل شد و شهروندان ارمنستان ساکن قره‌باغ می‌توانند از آن استفاده کنند. نیروهای «حافظ صلح» روسی نیز پست‌های بازرسی خود را از کریدور قدیمی لاچین به جاده جدید منتقل خواهند کرد.

در تصاویر جدید منتشر شده از این منطقه مشاهده می‌شود که عناصر روسی که امنیت مسیر کریدور قدیم لاچین را تامین می‌کردند، اقدام به برداشتن پست‌های بازرسی خود کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارمنستان، جمعیت ارمنی ساکن در شهر لاچین و روستاهای زابوخ و سوس نیز منطقه را ترک کردند.

گفتنی است شهر لاچین و روستاهای اطراف آن در سال 1992 از سوی ارمنستان اشغال شد و طی سال‌های گذشته شمار زیادی از ارمنی‌های سوریه و لبنان در این منطقه اسکان داده شده‌ اند.

دولت آذربایجان طی سال‌های گذشته همواره نسبت به سیاست اسکان شهروندان کشورهای دیگر توسط ارمنستان در لاچین و دیگر مناطق قره‌باغ اعتراض داشته و این اقدام ایروان را مصداق نقض معاهده ژنو می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا