آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

اظهار نگرانی‌ غربی ها از تقویت روابط روسیه و ترکیه

مقامات رسمی شش کشور غربی در خصوص دیدار اخیر «اردوغان » و «پوتین » روسای جمهوری ترکیه و روسیه در شهر «سوچی» که برای گسترش روابط در زمینه تجارت و انرژی انجام شد، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کشورهای غربی درباره تقویت همکاری های روسیه و ترکیه هشدار دادند و اعلام کردند ممکن است ترکیه به عنوان عضوی از ناتو با اقدامات تلافی‌جویانه تنبیهی در صورت کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها مواجه شود.

از سوی دیگر واشنگتن بارها هشدار داده است که کشورهایی را که به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کنند، با «تحریم‌های ثانویه» مورد هدف قرار خواهد داد. با وجود این اتحادیه اروپا درباره این موضوع محتاطانه برخورد کرده است. پیش‌تر در ماه ژوئن «والی آدیمو» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ملاقات با مقام‌های ترکیه و بانکداران این کشور درباره غیرقانونی بودن امور مالی با روسیه هشدار داده بود.

با وجود این یک مقام ارشد غربی در مصاحبه با این روزنامه گفت: کشورهایی که علیه روسیه تحریم‌هایی را اعمال کردند، می‌توانند علیه آنکارا نیز آن را تکرار کنند و از شرکت‌ها غربی درخواست کنند روابط‌ شان را با ترکیه قطع و یا کم کنند، اما همچنان این خطر وجود دارد که این اقدام موجب گسترش روابط روسیه و ترکیه شود.

جنگ روسیه و اوکراین، ترکیه را به لحاظ استراتژیک به مکانی مهم که کنترل دسترسی به آبراه ها و تنگه‌های دریای سیاه و دریای مدیترانه را دارد مبدل کرده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا