آذربایجاناخبار

لغو تبلیغات رایگان تلوزیونی، اقدامی برای محدودسازی مخالفین دولت آذربایجان بوده است

انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان بر اساس دستور الهام علی اف در حالی در اول نوامبر(۱۰ آبان ماه)برگزار خواهد شد که تاکنونکمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان صلاحیت ۱۱۹۰ تن از کاندیداهای انتخابات مجلس ملی آذربایجان را تائید نموده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، کمتر از دو هفته به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان باقی مانده است.این انتخابات در حالی باید پایه های جمهوریت را در کشور ساحلی قفقاز جنوبی تشکیل دهد که عملا خاصیت خود را از دست داده است و بیش از سایر انتخابات جمهوری آذربایجان رنگ و بوی دولتی و انحصاری به خود گرفته است.

بلوک های سیاسی مطرح شده در انتخابات

حزب مساوات آذربایجان به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت، بدلیل درگیریهای داخلی خود که از انتخابات ریاست حزب مساوات در سال ۲۰۱۴ میلادی شکل گرفته بود بالاخره بعد از کش و قوس هایفراوان توانست کاندیداهای خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی آذربایجان را نهایی نموده و به کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان ارسال کند که در این بین نام عارف حاجیلی رئیس فعلی و عیسی قنبر رهبر سابق این حزب نیز در بین کاندیداهای تائید شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان دیده می شود.

 

حزب مخالف جبهه خلق آذربایجان نیز که همانند حزب مساوات از درگیریهای داخلی و احتمال فروپاشی حزب بدلیل پیوستن تعداد زیادی از اعضای حزب جبهه خلق به رازی نورالله اف معاون سابق و اخراجی علی کریملی رهبر حزب جبهه خلق رنج می برد، از شرکت در انتخابات مجلس ملی آذربایجان انصراف داد.حزب اسلام جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که در انتخابات شرکت نخواهد کرد و حزب دموکرات آذربایجان نیز در اعتراض به ممانعت دولت باکو از سفر ناظران انتخاباتی سازمان همکاری و امنیت اروپا و پارلمان اروپا به آذربایجان،انتخابات پارلمانی آذربایجان را بایکوت کرده است.

 

علت اصلی کم رنگ شده فضای انتخاباتی در آذربایجان

در این بین آنچه باعث شده است تا بیش از پیش فضای سیاسی آذربایجان رنگ و بوی انتخاباتی به خود نگیر عدم پخش برنامه های رایگان انتخاباتی در شبکه های تلوزیونی می باشد.

 

معاون رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان ناطق محمداف در گفتگو با خبرگزاری آپای جمهوری آذربایجان گفته است: نامزدهای شرکت کننده در انتخابات باید صندوق مناسب  مالی برای خودشان تشکیل دهند و هزینه های لازم برای برپایی ستاد انتخاباتی و تبلیغات خود را از همین صندوق ها تامین کنند.
ناطق محمداف افزود: کشورهای توسعه یافته جهان این را پذیرفته اند که نامزدهای انتخاباتی، خودشان موظف به تامین اعتبارات خود هستند و دولت در قبال مشکلات و اصول مالی انتخاباتی آنها هیچ وظیفه ای ندارد.

لازم به توضیح است این موضوع زمانی مطرح شده است که حزب حاکم یعنی آذربایجان نوین به دلیل داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه های انتخاباتی از تبلیغات رایگان تلوزیونی بصورت داوطلبانه خودداری نموده است و پس از آن نیز کمیسیون مرکزی انتخابات ،بحث ممنوعیت تبلیغات رایگان را به صورت جدی پیگیری کرده است و پس از این اقدام حزب حاکم ،تبلیغات رایگان نامزدها در رسانه‌ها امکان پذیر نشده است.

نتیجه: 

با توجه به سیاست هایی که دولت جمهوری آذربایجان در قبال انتخابات پیش رو گرفته است و اعتراض های متعددی که احزاب مخالف دولت در خصوص ردّصلاحیت  برخی نامزدهای احزاب مخالف دولت دارند،اولا این انتخابات هم مانند دیگر سناریوهای انتخاباتی دولت آذربایجان، بصورت فرمایشی برگزار می شود و ثانیا بعد از اعلام نتایج انتخابات،احتمال برخی اعتراضات خیابانی توسط مخالفین دولت وجود خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا