آذربایجاناخبار

نقش آذربایجان در شکل گیری نقشه جدید انرژی و حمل و نقل اورآسیا

اهمیت راهبردی ” کریدور گازی جنوب ” فقط به جمهوری آذربایجان و کشورهای شرکت کننده در این طرح محدود نمی شود و کشورهای اروپای غربی و مرکزی نیز می توانند به این طرح بپیوندند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پرویز شهباز اف در همایش ” قابلیت رقابت اقتصاد جمهوری آذربایجان ” با اشاره به افزایش سهم گاز طبیعی در بازار انرژی جهان اظهار داشت: کریدور گازی جنوب، زیر ساخت های گازی کشورهای حاشیه خزر را به اروپا متصل می کند و موجب تغییر نقشه گازی اروپا می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: طرح کریدور گازی جنوب همچنین نقش جمهوری آذربایجان را برای متنوع سازی منابع و مسیرهای انرژی افزایش می دهد و موجب جلب صادر کنندگان گاز طبیعی، کشورهای ترانزیتی و مصرف کنندگان جدید و گسترش این طرح تا اروپای مرکزی و غربی می شود.

شهبازاف در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش خاطرنشان ساخت: تا به حال نزدیک به ۹۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای به کار گیری فناوری های پیشرفته در صنعت نفت و گاز جمهوری آذربایجان جذب شده است.

یعقوب ایوب اف معاون اول نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این همایش بیان داشت: در بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ میلادی در اقتصاد جمهوری آذربایجان در مجموع ۲۳۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که ۱۱۸ میلیارد دلار آن سرمایه گذاری خارجی بوده است.

وی در ادامه افزود: جمهوری آذربایجان از نظر حجم سرمایه گذاری خارجی سرانه کشوری پیشرو در منطقه است. آذربایجان به کشوری سرمایه گذار در خارج از کشور تبدیل شده و حجم سرمایه گذاری مستقیم دولت باکو در خارج از کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار است.

معاون نخست وزیر آذربایجان در پایان گفت: جمهوری آذربایجان با جذب سرمایه خارجی در شکل گیری مجدد نقشه انرژی و حمل و نقل اورآسیا از نزدیک مشارکت دارد. آذربایجان در تقاطع دالان های بین المللی شمال – جنوب و شرق – غرب قرار گرفته و به مرکز حمل و نقل و لجستیکی در منطقه تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا