آذربایجاناخبارعمومی

علی اف در دیدار با هیات نمایندگان کمیته امور سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا:انتظاراتمان از عضویت در شورای اروپا تحقق نیافت

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با هیاتی از نمایندگان «کمیته امور سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا» گفت : « به هنگام عضویت در شورای اروپا، انتظار ما این بود که شورای اروپا به حل مناقشه قره باغ کوهستانی کمک خواهد کرد. اما شورای اروپا در این کار ناموفق بود و این خواسته، تحقق نیافت و تحقق نیز نخواهد یافت.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی «آذرتاج» جمهوری آذربایجان، الهام علی اف در این دیدار گفت : « در اینجا به موضوع خروج از شورای اروپا (پیشنهاد خروج باکو از شورای اروپا) اشاره شد. من درباره اینکه یکی از مقامات آذربایجانی چنین فکری را بیان کرده باشد، خبری ندارم. اما، رسانه ها آزاد هستند و هرچه بخواهند، می توانند منتشر کنند. »
علی اف گفت : « هر حکومتی در وهله نخست باید افکار عمومی را در نظر بگیرد. متاسفانه افکار عمومی جمهوری آذربایجان درباره شورای اروپا آنقدرها هم مثبت نیست. این نیز چند علت دارد. نخست آنکه به هنگام عضویت در شورای اروپا، انتظار ما این بود که شورای اروپا به حل مناقشه قره باغ کوهستانی کمک خواهد کرد. اما شورای اروپا در این کار ناموفق بود و این خواسته، تحقق نیافت و تحقق نیز نخواهد یافت.»
رییس جمهوری آذربایجان افزود : « دومین علت نیز این است که وقتی در ابتدای عضویت در شورای اروپا، من نخستین رییس هیات نمایندگی جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا بودم، موضعی که در این مجمع علیه جمهوری آذربایجان وجود داشت، خیلی منفی بود. ما و ارمنستان در یک روز عضو این سازمان شده ایم و موضع به شدت منفی آن را علیه جمهوری آذربایجان با مواضع مثبت در قبال ارمنستان مقایسه می کردیم. »
علی اف گفت : « ارمنستان که بطور دائم در انتخابات آن کشور تقلب می شود، سیاستمدارانش در مجلس به قتل می رسند، تقریبا تروریسم در سطح سیاست رسمی این کشور پذیرفته شده است و اراضی کشور دیگری را اشغال کرده و با ارتکاب جنایات جنگی به میلیون ها انسان عذاب می دهد، همواره از حمایت گروه های لابی در مجمع پارلمانی شورای اروپا برخوردار است و در مقابل،جمهوری آذربایجان همواره تحت حمله قرار دارد.»
علی اف گفت : « اخیرا برخی اعضای شورای اروپا ، حملات جدیدی را علیه جمهوری آذربایجان انجام می دهند. آنها ما را به محرومیت از عضویت در این شورا و اعمال تحریم تهدید می کنند. طبیعی است که سیاستمداران و نمایندگان مجلس و روزنامه نگاران و شهروندان ما هم واکنش متناسب نشان می دهند. در وهله نخست، آنها خودشان بیش از ده هزار حکم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره کشورهای عضو را اجرا کنند. پس از آن، می توانند درباره اخراج جمهوری آذربایجان از عضویت این شورا یا تحریم ها صحبت کنند. به دلایل مختلف، در حالی که ده هزار حکم دادگاه اروپا اجرا نشده است،جمهوری آذربایجان احکام این دادگاه را اجرا می کند و در صورت لزوم، جریمه می پردازد و بسیار سازنده رفتار می کند. در این شرایط، تهاجم هدفمند علیه جمهوری آذربایجان، ناامیدی ایجاد می کند و موجب می شود افکاری از این دست مطرح شوند که «ما در آن سازمان چه کار داریم». برای اینکه چنین افکاری غالب نشوند، ما باید بطور سازنده تلاش کنیم. فکر می کنم که یکی از راه های آن نیز تحکیم مناسباتمان با کمیسیون اروپا و اتحادیه اروپاست. این برای ما اولویت دارد. »
علی اف افزود : « ما شانزده سال است که عضو شورای اروپا هستیم. صمیمانه و دوستانه به شما می گویم که اگر جمهوری آذربایجان از شورای اروپا خارج شود، هیچ کس اهمیتی به آن نخواهد داد. در زندگی مان هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و ما پس از آن نیز نه خوب و نه بد و نه ثروتمند و نه فقیر زندگی نخواهیم کرد. حقوق بشر و دموکراسی پس از این نیز در مرکز توجه ما خواهد بود. ما این ها را برای خوشایند دبیرکل شورای اروپا که در مرکز حملات بی اساس به جمهوری آذربایجان قرار دارد، انجام نمی دهیم. درباره سازمان های اروپایی نیز یک بار دیگر تاکید می کنم که اتحادیه اروپا اولویت ماست و جمهوری آذربایجان نیز برای اروپا، همکاری ضروری تلقی می شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا