آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری همایش و نمایشگاه ‘نوروز پل دوستی و صلح ‘ در باکو

همایش و نمایشگاه ‘نوروز پل دوستی و صلح ‘ روز سه شنبه با حضور مسئولان فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان در دانشگاه نقاشی باکو برگزار شد .

در این نشست با حضور مسئولان فرهنگی سفارتخانه های مصر، کویت، هند، عراق، ژاپن و نیز رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و نیز محافل علمی و فرهنگی جمهوری آذربایجان بر نقش موثر «عید نوروز» برای برقراری دوستی میان انسان های مختلف اعم از تعلق قومی و مذهبی آنها تاکید شد .

ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این نشست با اشاره به ریشه و تاریخ برگزاری عید نوروز در ایران زمین گفت: نوروز بیش از سه هزار سال قدمت دارد و پس از آمدن دین ا سلام این عید خجسته وارد مرحله کیفی جدیدی شد .

وی روایات ائمه اطهار از جمله امام علی (ع) در باره عید نوروز را خاطر نشان کرد و گفت: ریشه عید نوروز هرچند در ایران است، ولی در حال حاضر ۱۵ کشور جهان این عید را جشن می گیرند .

ابراهیمی همچنین ثبت نام شدن عید نوروز به عنوان یکی از اعیاد مشترک کشورهای منطقه در سازمان یونسکو را یادآور شد و گفت: نوروز پلی است که موجب وحدت و یکپارچگی میان انسانها می شود .

وی ضمن تقدیر از اعلام سال جاری میلادی به عنوان سال همبستگی اسلامی در جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری وحدت میان مسلمانان تلاش کرده و ایران اسلامی ۳۸ سال است که همه ساله هفته وحدت را برگزار می کند .

عمر الداراف رئیس دانشگاه نقاشی باکو نیز عید نوروز را از قدیمی ترین اعیاد مردم جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: در زمان شوروی نوروز یک عید مذهبی تلقی می شد و اجازه برگزاری رسمی آن را نمی دادند .

وی افزود: در حال حاضر همراه با ایران و کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان، عید نوروز در جمهوری آذربایجان نیز به طور باشکوهی برگزار می شود .

در ادامه این نشست حاضران از نمایشگاه نوروزی از جمله غرفه جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا