آذربایجاناخبارایرانعمومی

ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم‌ و فناوری درجمهوری آذربایجان

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری از تاسیس شاخه «مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری» (رایسست) در دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،دکتر جواد دهقانی با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان، در مورد اهداف این سفر گفت: «رایسست» بر اساس اساسنامه خود و با هدف تامین منابع اطلاعات علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حتی کتابخانه‌های ملی و بزرگ کشورهای مختلف می‌تواند شاخه خود را در این سازمان‌ها تاسیس کند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های «رایسست» برنامه‌ریزی در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی و ترغیب جامعه بین‌الملل به استفاده از منابع اطلاعات علمی فارسی موجود در رایسست است.

لازم به ذکر است «رایسست» بزرگترین پایگاه مقالات تمام متن فارسی جهان را در اختیار دارد که در کنار مجموعه دیگری از پایگاه‌های تمام متن فارسی نظیر پایگاه مقالات کنفرانس ها، مجلات الکترونیکی فارسی و … می‌تواند مجموعه‌ای غنی از اطلاعات علمی را در اختیار علاقه‌مندان به انجام کارهای پژوهشی به زبان فارسی در سطح بین‌الملل قرار دهد.

دهقانی ادامه داد: البته تقاضا برای استفاده از منابع علمی فارسی «رایسست» صرفاً به یک سطح کلی محدود نمی‌شود و به طور خاص در دنیا دانشگاه‌های مختلفی وجود دارد که در آنها یا کرسی زبان و ادب فارسی وجود دارد و یا اینکه رشته زبان و ادب فارسی در مقاطع مختلف مانند دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا تدریس می‌شود. برنامه حمایت از این کرسی‌ها و دانشگاه‌های دارای رشته‌ها یا دوره‌های زبان فارسی را نیز به عنوان یکی از اولویت‌های خود در طی سال گذشته دنبال کرده‌ایم که بازخورد خوبی نیز داشته است. در حقیقت بر اساس اقدامات بالا تاکنون درخواست‌های زیادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای تاسیس شاخه «رایسست» واصل شده که برای عملیاتی‌سازی آنها در حال اقدام و برنامه‌ریزی هستیم.

دهقانی سپس در خصوص برنامه تاسیس شاخه در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: جمهوری آذربایجان ازجمله کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که پیوندهای فرهنگی مختلف بین این دو کشور وجود دارد. پیرو درخواست برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور آذربایجان مبنی بر تاسیس شاخه مرکز  و همچنین برگزاری کارگاه اثربخشی پژوهش برنامه حضور در کشور آذربایجان با هماهنگی وزارت علوم و وزارت امور خارجه صورت پذیرفت. برنامه تاسیس شاخه در کتابخانه فرهنگستان علوم آذربایجان، دانشگاه خزر و دانشگاه دولتی باکو در دستور کار قرار گرفته بود. با توجه به تراکم زمانی به دلیل نزدیک بودن به تعطیلات سال جدید میلادی، تاسیس شاخه در دانشگاه دولتی باکو و نیز کتابخانه فرهنگستان علوم آذربایجان به بعد از تعطیلات موکول شد؛ اما پیرو برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تاسیس شاخه رایسست در دانشگاه خزر در طی این سفر عملیاتی شد.

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در طی این سفر با دانشگاه خزر دو تفاهم‌نامه امضا کردیم که یکی با «رایسست» و دیگری با ISC بود. در تفاهم ISC با این دانشگاه در ارتقای رتبه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و نیز نمایه‌سازی نشریات معتبر جمهوری آذربایجان در ISC و برگزاری دوره‌های آموزشی علم‌سنجی و موارد متعدد دیگر همکاری خواهیم کرد. بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با «رایسست» نیز ضمن موافقت برای تاسیس شاخه، در حوزه‌های متعدد دیگر نظیر همکاری در انتشارات، تبادل اطلاعات علمی، دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضای هیات علمی برای افزایش تولیدات علمی و نظیر آن همکاری خواهیم داشت.

دهقانی خاطر نشان کرد: نکته جالب آن است که به دلیل علاقه‌مندی دانشگاه خزر بلافاصله و پس از امضای تفاهم‌نامه قرارداد تاسیس شاخه نیز منعقد شد و با پشتیبانی همکاران در شیراز IP دانشگاه خزر در سرور «رایسست»، ثبت و عملا اتصال این دانشگاه به پایگاه‌های اطلاعات علمی فارسی «رایسست» محقق شد. در حقیقت مراسم افتتاحیه تاسیس شاخه با حضور رییس دانشگاه پروفسور دکتر نیک نفس، معاون پژوهشی دانشگاه دکتر خلیلووا، مدیر روابط بین‌الملل دکتر جعفرو وا، مدیر کتابخانه مرکز دکتر تاتینا و  برخی دیگر از مسئولان و پرسنل کتابخانه مرکزی  برگزار شد و بلافاصله دوره آموزشی برای مسئول شاخه که در همین روز توسط دانشگاه خزر تعیین شده بود، برقرار شد و بدین ترتیب همزمان با امضای تفاهم عملیاتی‌سازی آن نیز به انجام رسید. ضمناً دانشگاه خزر فضای فیزیکی با مساحت حدود ۲۰ متر را در محل کتابخانه مرکز برای شاخه اختصاص داد و تابلوی شاخه نیز همزمان نصب شد.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: شاخه آذربایجان برای سه سال به منابع اطلاعات علمی متن کامل فارسی «رایسست» به صورت رایگان دسترسی خواهد داشت و این منابع را پیرو تفاهم به صورت برخط در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه و نیز سایر متقاضیان این اطلاعات در جمهوری آذربایجان قرار خواهد داد. همچنین برای ارائه خدمات کیفی مقرر شد خط تماس مستقیم بین اداره خدمات اطلاع‌رسانی رایسست و شاخه رایسست در دانشگاه خزر برقرار شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی «رایسست» و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در آینده نزدیک شاخه‌های دیگر رایسست نیز در سایر دانشگاه‌های متقاضی در سطح بین‌المللی از جمله دانشگاه‌های برلین، کلن و مالبرگ آلمان و نیز دانشگاه‌های تفلیس گرجستان، سارایو بوسنی، استانبول ترکیه، پنجاب پاکستان و …  تاسیس خواهد شد.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا