آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومی

‍ دغدغه های آیت الله آذربایجان؛ تبیین دیدگاههای دیپلماسی عمومی

پایگاه خبری حقایق قفقاز / در سیاست بین الملل علاوه بر دیپلماسی رسمی تحت تاثیر فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی دیپلماسی عمومی هم به عنوان مکمل دیپلماسی رسمی دولت گسترش یافته و  مقامات، اهالی رسانه، مطبوعات، تحلیل گران، صاحب نظران اندیشمندان  و اساتید دانشگاه و… نیز با توجه به ظرفیت های بالقوه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود از این ابزار برای تحقق اهداف سیاستهای کلان کشور استفاده می کنند.

جمهوری اسلامی ایران هم طبق اصول قانون اساسی و بر اساس تکالیف و وظایف دینی و اسلامی خود رسالت جهانی و اسلامی برای خود قائل شده و بر پایه همین رسالت و نگرش، اصول و اهداف خود در عرصه بین المللی را ترسیم نموده و در راستای تحقق راهبردها و اهداف سیاست خارجه علاوه بر دیپلماسی رسمی از  دیپلماسی عمومی هم بهره می برد.

هدف دیپلماسی عمومی تاثیر گذاشتن بر روی افکار عمومی جامعه و شیوه زندگی مردم و همچنین سیاست های دولتهای خارجی میباشد. در دیپلماسی عمومی با استفاده از ابزارهایی مثل مقالات، انتشار متن،تصاویر متحرک، رادیو، تلویزیون و مطبوعات و فضای مجازی و اینترنت و … افکار عمومی کشورهای دیگر را با اطلاع رسانی ها تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر دیپلماسی عمومی به صورت هدفمند انجام گیرد در پیشبرد سیاست های کلان کشور مبدا کمک شایانی می کند چون سیاست خارجی هر کشور تحت تاثیر افکار عمومی آن کشور بوده و برای رسیدن به اهداف خود در کشورهای هدف افکار عمومی آن را با خود همراه کرد.

دیپلماسی عمومی با جلب نظر مخاطبان و جذب آنها و تاثیر بر روی مخاطبان خارجی موجب ایجاد پشتوانه مردمی برای مواضع کشور خود در کشور های هدف شده که در نهایت موجب ترغیب سیاستمداران کشورهای هدف و چرخش به سمت اهداف و مواضع کشور مبدا شده و تبدیل به یک شریک مطلوب می کند.

امروزه علاوه بر وزارت امور خارجه سازمان ارتباطات اسلامی، بخش برون مرزی صدا وسیما، تریبون های نمازجمعه؛ موسسات فرهنگی مستقر در کشورهای هدف دانشگاههای بین الملی و … در عرصه دیپلماسی عمومی با هدف افزایش اعتبار و جلب اعتماد عمومی کشورهای دیگر دخیل هستند.

بر ‌اساس ‌ برنامه ششم توسعه ‌نیز ‌دولت ‌موظف ‌به ‌بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روشها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع رسانی در گستره فرا مرزی برای تبیین دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکارعمومی جهان‌ شده‌ است.

با این اوصاف آیت الله دکتر سید حسن عاملی به عنوان اندیشمند، صاحب نظر و  استاد دانشگاه و حوزه براساس سیاست های کلان کشور و برحسب  وظیفه دینی و  اجتماعی خود برای  پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران و کمک به سیاست های  وزارت امورخارجه در مورد کشور جمهوری آذربایجان اقدام به دیپلماسی عمومی کرده و هیچ منافات و حتی موازی کاری با اهداف دستگاه دیپلماسی رسمی ندارد. ولی متاسفانه بعضی از عزیزان ناآگاهانه و عدم اطلاع از روند دیپلماسی و سیاست خارجه یا تحت تاثیر رسانه های معاند و  تجزیه طلبان یا به صورت عامدانه برای آیت الله عاملی هجمه های بسیاری کردند در حالیکه آیت الله دکتر عاملی با دیپلماسی عمومی خود در طول سالها باعث گسترش فرهنگ تشييع و ایجاد اتحاد و همدلی و ارتباط فرهنگی دو کشور مسلمان ایران و جمهوری آذربایجان شده است. پس لازم است با افزایش آگاهی خود فریب رسانه های معاند را نخورده و با بازی نکردن در میدان دشمنان و  تجزیه طلبان نقشه های شوم آنها را نقش برآب کنیم.

عبدالله اصغری شاهعلی بیگلو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا