آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

ینی مساوات: هواداران غربی ایروان به هیچ وجه نمی توانند به تاریخ پیوستن مناقشه قره باغ را هضم کنند

ینی مساوات نوشت: شش ماه است که پیرامون موضوع قره باغ جنگ اعصاب جریان دارد. مسبب این وضعیت نیز هواداران غربی ایروان و در رأس آنها فرانسه هستند. آنها به هیچ وجه نمی توانند به تاریخ پیوستن مناقشه قره باغ کوهستانی را هضم کنند.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، واحد تحلیل سیاسی روزنامه ینی مساوات در مطلبی تحت عنوان “مطالبه غرامت کلان؛ ارمنستان به این نحو مجبور به صلح خواهد شد”، نوشت: « پس از جنگ 44 روزه که با پیروزی شکوهمند جمهوری آذربایجان به پایان رسید، شش ماه است که پیرامون موضوع قره باغ جنگ اعصاب جریان دارد. مسبب این وضعیت نیز هواداران غربی ایروان و در رأس آنها فرانسه هستند. آنها به هیچ وجه نمی توانند به تاریخ پیوستن مناقشه قره باغ کوهستانی را هضم کنند.»

ینی مساوات افزوده است: « هدف تلاش ها برای زنده کردن گروه دور از شأن مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و تنفس دادن به آن نیز ، جلوگیری از خاموش شدن این مناقشه و حمایت از ارمنستان و برداشتن نشان “تسلیم” از روی این کشور و نشاندن مجدد طرفهای مناقشه در دو کفه ترازو است. بیانیه بی حیای وزارت خارجه فرانسه درباره خرابکاران ارمنی نیز یک بار دیگر جایی برای هیچ تردید در این خصوص باقی نگذاشت. »

ینی مساوات افزوده است: « ظاهرا وزارت خارجه فرانسه، اقدام انسان دوستانه جمهوری آذربایجان در آزاد کردن سه خرابکار ارمنی را به عنوان نشانه ضعف آذربایجان تلقی کرده است و به همین خاطر نیز خواستار آزادی باقی مانده “خرابکاران تروریست” شده است.  دقیقا هم مطالبه کرده است نه خواهش! گویی که صادر کننده این بیانیه، وزارت خارجه فرانسه نیست و دادگاه حقوق بشر اروپاست و به نام این دادگاه برای ما حکم صادر می کند. روشن است که پاریس قبلا نیز چنین رفتارهایی علیه جمهوری آذربایجان داشته است. مصوبه سنای فرانسه با  تُف انداختن به به حقوق بین المللی و اساسنامه سازمان ملل متحد، برای شناسایی “آرتساخ” موهوم و بیانیه ماجراجویانه اخیر رییس سنای فرانسه  در ایروان در خصوص نسل کشی ساختگی  و زبان درازی کردنش به تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورمان و دست آخر هم بیانیه برای مطالبه آزادی خرابکاران ارمنی از آن جمله است. »

ینی مساوات افزوده است: « در گروه منیسک، فرانسه با این سیاست افراطی ارمنی پرست خود اصلا نمی تواند مدعی عنوان میانجی هم بشود. اگر اندک آبرو و حیایی در سیاسیون و دیپلمات های فرانسوی باقی مانده است، باید از خیلی وقت پیش بطور داوطلبانه از عضویت و ریاست گروه مینسک خارج می شدند. هرچند که این گروه بطور عملی دفن شده است. »

ینی مساوات افزوده است: « اگر یکی از طرفین، یعنی آذربایجان، میانجی گری کسی را نمی خواهد، همان میانجی  باید برود مشغولیت دیگری برای خود بیابد. میانجی گری به زور که امکان ندارد. اما، دولت فرانسه هنوز هم به زور می خواهد خود را به عنوان میانجی گر بی غرض به ملت آذربایجان قالب کند. »

ینی مساوات نوشت: « فرانسه، خواهر کوچک خود را به بی اخلاقی جدیدی سوق می دهد و به نحوی می خواهد خواهر کوچک خود، ارمنستان را از ته چاه درآورده، مقابل جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار دهد و آن را به بازی های جدید ضدترک ملحق کند.»

ینی مساوات افزوده است: « دولت جمهوری آذربایجان به خوبی این نوع بازی های طراحی شده علیه خود را درک می کند و اصلا اجازه چنین بازی هایی را نخواهد داد! زیرا، آذربایجان مانند ارمنستان “دولت دست ساز” و ” دولت قبیله” نیست و حتی  دولتی هم نیست که قبل از 27 سپتامبر بود!!! آذربایجان اکنون دولتی است که در منطقه در چشم انداز میان مدت و درازمدت، واقعیتی نوین و شکوهمند را ایجاد کرده و به  نیروی تعیین کننده ای تبدیل شده است که همگان باید به نفع آذربایجان و کشور برادر ترکیه، آن را در محاسبات خود در نظر داشته باشند!!  چنانکه شرکت های فرانسه در موضوع بازسازی بزرگ اراضی آزاد شده، از بازی کنار مانده اند.»

ینی مساوات افزوده است: « اگر فرانسه تا این حد از رنج ارمنستان ناراحت است، بگذارید غرامت بزرگی را که جمهوری آذربایجان در حال تمهید مطالبه آن در دادگاه بین المللی است، پرداخت کند. صحبت ده ها میلیارد دلار است. آیا پرداخت خواهد کرد؟ باور نمی کنیم. به همین خاطر، برای فرانسه، ارمنستان به عنوان کشوری با اهالی مرفه و دارای آرامش و به عنوان خواهر کوچک بااخلاق لازم نیست، بلکه ارمنستان برای فرانسه، به عنوان ابزار فشار و “شمشیر داموکلس” علیه ترکیه و آذربایجان لازم است. »  

ینی مساوات افزوده است: « روند درخواست غرامت نیز قطعا شروع خواهد شد و ارمنستان نیز باید آن را پرداخت کند. این درس عبرتی برای ارمنستان و هوادارانش خواهد بود تا در زمانی که به خاک کشور همسایه چشم می دوزند، تاوان آن را نیز به چشم خود ببینند…. »

صالح ییلماز، استاد دانشگاه ییلدیریم بایزید آنکارا در این باره به ینی مساوات گفت: « جمهوری آذربایجان باید خسارات اشغال 29 ساله اراضی خود توسط ارمنستان را محاسبه و به دادگاه بین المللی شکایت کند. درخواست غرامت می تواند توافق نامه صلح را سرعت بخشد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا