آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

گسترش خرید و فروش مواد مخدر در جمهوری آذربایجان

کانال تلویزیونی اینترنتی مخالفان دولت جمهوری آذربایجان گزارش داد تجارت مواد مخدر در جمهوری آذربایجان همانند تجارت دوره گردی خیابانی ، حالت آشکاری به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، غنیمت زاهدوف، مدیر کانال “آذربایجان ساعاتی” در این گزارش گفت: شبکه خرید و فروش خیابانی مواد مخدر در شهرها  و روستاهای مختلف جمهوری آذربایجان تحت نظارت ماموران پلیس فعالیت می کند و به همین علت، حتی آمار رسمی و دولتی معتادان مواد مخدر نیز در جمهوری آذربایجان بطور تصاعدی افزایش یافته است.

براساس این گزارش، در حالی که ده سال پیش از این شمار رسمی معتادان در جمهوری آذربایجان در آمار دولتی 30 هزار نفر ذکر می شد، امروزه آمار رسمی نیز بیش از 100 هزار نفر ذکر می شود و این در حالی است که بسیاری از معتادان در آمار دولتی ثبت نشده اند.

براساس این گزارش عوامل فروش مواد مخدر با دادن سهم پلیس به راحتی و آزادانه به فعالیت مشغولند و از برخی رستوران ها و داروفروشی ها و سایر مراکز برای عرضه مواد مخدر استفاده می کنند.

آذربایجان ساعتی افزود: در حالی که در گذشته گفته می شد موادی مثل شیشه  یا پاتی از خارج به جمهوری آذربایجان قاچاق می شود، اکنون در مناطقی مثل سومقاییت و حاجی قبول و لنکران و باکو این مواد تولید و به راحتی عرضه می شوند.

“آذربایجان ساعاتی” گفت: برغم تظاهر نیروی پلیس و مرزبانی جمهوری آذربایجان به مقابله با فروشندگان خرده فروش مواد مخدر، هم خرده فروشی و هم عمده فروشی مواد مخدر در جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر بطور دائم در حال افزایش بوده است.

براساس این گزارش، در حالی که بسیاری از زندانیان جمهوری آذربایجان را آلودگان به مواد مخدر تشکیل می دهند، دستگیری و رهایی دوره ای آلودگان مواد مخدر صرفا برای کنترل تجارت مواد مخدر صورت می گیرد و از طریق شبکه های اجتماعی نیز تبلیغ و فروش مواد مخدر آشکارا  انجام می شود.

در گذشته رسانه ها و مقامات دولتی جمهوری آذربایجان، در تبلیغات پرحجم خود  قره باغ را به عنوان مرکز تولید و قاچاق مواد مخدر معرفی می کردند، اما پس از بازپس گیری بخش اعظم قراباغ از ارامنه، تبلیغات در این زمینه متوقف شده است.

همچنین پس از بازپس گیری بخش اعظم قره باغ از ارامنه، هیچ گونه شواهد و مدارکی دال بر تولید مواد مخدر در این منطقه نشان داده نشد.

طی ماه های اخیر، مرزبانی و رسانه های جمهوری آذربایجان در فعالیتی هماهنگ و مبالغه در انتشار گزارش هایی مبنی بر درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرز مشترک با ایران، برای تخریب چهره ایران به بهانه مواد مخدر تلاش می کنند. حال آنکه بخش اعظم قاچاق مواد مخدر به جمهوری آذربایجان از مبدأ افغانستان و مسیر ترانزیتی محموله های نظامی ناتو و آمریکا از افغانستان به آسیای مرکزی و دریای خزر، وارد جمهوری آذربایجان می شود.

قاچاق مواد مخدر در جمهوری آذربایجان پس از اعزام گروه هایی از نظامیان این کشور برای خدمت در واحدهای ناتو در افغانستان گسترش شدیدی یافت و به موازات گشایش مسیر ترانزیتی محموله های نظامی و سرّی آمریکا و ناتو به افغانستان از طریق جمهوری آذربایجان، انتقال مواد مخدر از افغانستان به جمهوری آذربایجان افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا