آذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیویژه

گرد و خاک یک مقام حزبی در جمهوری آذربایجان / محمدرضا کفاش جمشید

پایگاه خبری حقایق قفقاز / در تاریخ ۲۵ اکتبر[سوم آبان ماه] آروزخان علیزاده معاون حزب استقلال ملی جمهوری آذربایجان در مقاله ای در سایت اوقات جمهوری آذربایجان[Ovqat.com] با تیتری توهین آمیز ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را مورد خطاب قرار داده و نوشته است: “شیخ الاسلام پاشازاده از کسی که شما دست او را می بوسید بزرگ تر است”. وی در ادامه نیز در خصوص دیدار شیخ الاسلام پاشازاده با رییس جمهور ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو سخنان ناروا و بی ربطی را ایراد نموده است.

این به اصطلاح سیاستمدار، ظاهرا دیدار شیخ الاسلام پاشازاده رییس به اصطلاح اداره مسلمانان قفقاز با رییس جمهور ایران را به دلیل عدم استفاده از پرچم جمهوری آذربایجان و نوع تصاویر منتشر شده در سایت رسمی ایرانی و نوع پوشش اخبار [ارایه گزارش از سوی پاشازاده به رییس جمهور ایران] که به مذاقشان خوش نیامده است، نوعی بی احترامی سیاسی قلمداد کرده و در ادامه نیز به زعم خود این بی احترامی سیاسی را از رییس دولتی که خود را رییس یک  کشور اسلامی با سابقه دولتمداری ۳ هزار ساله می داند، مناسب ندانسته است.

آروزخان علیزاده همچنین با بیان اهمیت و جایگاه رهبری مذهبی در جمهوری اسلامی ایران آن را مهم تر از رهبری سیاسی دانسته و سپس با اشاره به احترام و اقتدار و منزلت رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی و ارکان کشور به عنوان رهبر [که مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سایر ارکان و ساختارهای دولتی ذیل آن قرار می گیرد] و سپس مقایسه نابجای دو کشور در این زمینه، بی احترامی به پاشازاده را به عنوان رهبر مذهبی یک کشور دیگر مورد انتقاد قرار داده است. در ادامه نیز عنوان می کند رییس جمهور ایران [که از نظر ایشان به دلیل جایگاه رفیع رهبری در جمهوری اسلامی ایران فاقد صلاحیت لازم است] می خواهد انتقام خود را از پاشازاده رهبر مذهبی کشور دیگر بگیرد، شخصی که از نظر ایشان نه تنها شیخ جمهوری آذربایجان بلکه شیخ کل منطقه قفقاز است. در این میان مولف حتی پا را فراتر گذاشته و به مبالغه مقام پاشازاده را بالاتر از رهبر معظم انقلاب می داند. گزارش دهی  شیخ الاسلام پاشازاده به رییس جمهور ایران از دیگر مواردی است که مولف به آن واکنش منفی نشان داده است.

با کمی دقت در نوشته های توهین آمیز، جاهلانه و مغرضانه معاون حزب استقلال ملی جمهوری آذربایجان مشخص می شود نامبرده به دنبال اغراض خاص بوده است. در این خصوص ذکر چند نکته اساسی ضروری به نظر می رسد.

در خصوص عدم استفاده از پرچم جمهوری آذربایجان در دیدار با رییس جمهور ایران باید گفت؛ شیخ الاسلام پاشازاده نه یک مقام سیاسی بلکه رییس یک اداره به اصطلاح دینی به حساب می آید، رییسی که حتی در بین دینداران کشور خود نیز از جایگاه و پایگاه قابل ملاحظه ای برخوردار نیست. بنابراین به این دلیل که ایشان مقام سیاسی به حساب نمی آیند اساسا ضرورتی برای استفاده از پرچم جمهوری آذربایجان در جلسه دیدار نبوده است. همچنین از تصاویر موجود جلسه دیدار نیز هیچ بی احترامی و اقدام خارج از عرفی برداشت نمی شود و شیخ را روبروی هیات دیپلماتیک و رییس جمهور ایران مشاهده می کنیم. اما ارایه گزارش از سوی رییس یک اداره دینی جمهوری آذربایجان به رییس جمهور یک کشور دیگر نیز که اتفاقا یک روحانی هم مذهب با شیخ هست هیچ ایراد و اشکالی ندارد و یک امر عادی و طبیعی قلمداد می شود. طرح ادعای انتقام رییس جمهور ایران از رییس اداره مسلمانان قفقاز نیز یک ادعای عجیب و غریب از سوی نوسینده مقاله است که مشخص نیست با چه ادله و استدلالی عنوان شده است. بنابراین می بینیم ایرادات و انتقادات مولف مقاله به هیچ وجه وارد و مقبول نیست و نوشته های خلاف واقع و توهین آمیز ایشان از هیچ توجیه عقلانی برخوردار نمی باشد.

 نکته مهمی که جلب توجه می کند این است که مولف مقاله سعی دارد، در نوشته های خود جایگاه شیخ الاسلام پاشازاده را در حد یک رهبر و شخصیت مذهبی عالی مقام بالا ببرد و حتی به طور متوهمانه ای مقام او را از مقام یک رهبر عالی قدر با تراز جهانی و محبوب قلوب شیعیان و مسلمانان بالاتر دانسته است. روشن است مقام و رتبه شیخ الاسلام پاشازاده هیچ گاه از حد یک رییس اداره دینی وابسته به حکومت بالاتر نرفته است. به طوری که در بسیاری از مسایل و رویدادهای حساس و مهم کشور خودش و سایر ممالک اسلامی وظایف و تکالیف خود را در حد رییس  یک اداره دینی که باید دغدغه مسایل مبتلا به مسلمانان را داشته باشد به صورت مطلوب و قابل دفاع انجام نداده است. سکوت معنی دار، مواضع ضعیف و خنثی شیخ در خصوص مباحث مربوط به ممنوعیت حجاب اسلامی، تخریب مساجد و اهانت به مقدسات اسلامی و رفتار سرکوب گرانه با اسلام گرایان در جمهوری آذربایجان به خوبی جایگاه واقعی ایشان را نشان می دهد.

بی شک هدف اصلی معاون حزب استقلال ملی جمهوری آذربایجان از طرح سخنان توهین آمیز، بی منطق و نابخردانه در هنگامه سفر هیات ایرانی به باکو تحت تاثیر قرار دادن روابط در حال توسعه دو کشور و خوش خدمتی به دشمنان جمهوری اسلامی ایران از جمله رژیم صهیونسیتی و آمریکا بوده است. زیرا هر گاه شاهد توسعه روابط دو کشور همسایه  مسلمان بوده ایم، همواره تعدادی از عناصر معلوم الحال و مخالف دوستی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان [که اتفاقا مردم آن ها بیشترین مشترکات فرهنگی و مذهبی را با یکدیگر دارند] با طرح ادعاهای واهی و دور از واقعیت در مسیر روابط دو کشور سنگ اندازی کرده اند. در این میان سکوت و برخورد منفعلانه وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نسبت به سخنان گستاخانه و بی پروای مقام یک حزب سیاسی جمهوری آذربایجان جای تاسف بسیاری دارد، انتظار این بود حداقل واکنشی برای دفاع از خود و کیان جمهوری اسلامی ایران نشان می دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا