آذربایجاناخبارایرانعمومی

کمک مالی آمریکا به جمهوری آذربایجان برای تقویت مرزهای جنوبی این کشور

روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو در باره اختصاص کمک مالی بیش از یکصد میلیون دلاری آمریکا برای جمهوری آذربایجان خبر داد و نوشت: بخشی از این بودجه برای تقویت حفاظت مرزهای جنوبی جمهوری آذربایجان استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روزنامه ینی مساوات روز گذشته (جمعه) در گزارشی نوشت: اطلاعات در زمینه کمک مالی دولت  آمریکا به جمهوری آذربایجان شامل سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  میلادی توسط برنامه «Security Assistance Monitor» وابسته به مرکز سیاست بین المللی« Center for İnternational Policy » منتشر شده است.

بنا بر این گزارش، بخشی از این کمک مالی ۱۰۱ میلیون و ۵۱۵ هزار دلاری برای تقویت حفاظت مرزهای جنوبی جمهوری آذربایجان از جمله امور ساخت و ساز، نصب دستگاههای الکترونیکی،  مخابراتی، فن آوری های ردیابی و وسایل نقلیه استفاده می شود.

 این  گزارش می افزاید: بخش دیگری از این بودجه اختصاص یافته برای مسایل امنیتی در دریای خزر و نیز توسعه حقوق بشر در جمهوری آذربایجان هزنیه می شود.

ینی مساوات با اشاره به این که کمک مالی آمریکا به جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۸٫۶ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۹ نیز ۴۲٫۹ میلیون دلار بوده است، یادآور شد: این در حالی  است که کمک های مالی  واشنگتن به جمهوری آذربایجان تا سه سال پیش بیش از ۳ میلیون دلار نبوده است.

این گزارش با اشاره به این که آمریکا در دو سال اخیر کمک های مالی به جمهوری آذربایجان را بطور قابل توجه ای افزایش داده، نوشت: کمک مالی آمریکا برای ارمنستان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴٫۲ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ ، ۲٫۸ میلیون دلار بوده و برای سال ۲۰۲۰ نیز ۲٫۱ میلیون دلار پیش بینی شده است.

بنا بر این گزارش، آمریکا برای جمهوری آذربایجان در مقایسه با سایر کشورها بودجه قابل توجه ای اختصاص داده و در مصوبه رییس جمهوری آمریکا جوانب هزینه این بودجه نیز مشخص شده است.

ینی مساوات به نقل از «راسم موسی بیک اف» نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان نوشت: این کمک مالی آمریکا هیچ ربطی به مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ندارد و در قالب طرح امنیتی «Caspian Guard» علاوه بر جمهوری آذربایجان برای قزاقستان نیز اختصاص یافته است.

موسی بیک اف افزود: این طرح امنیتی شامل تقویت امنیت جمهوری آذربایجان و قزاقستان، جلوگیری از تهدیدات تروریستی، تجارت انسان و قاچاق مواد مخدر می شود.

این نماینده جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: آمریکا بودجه کلانی برای اجرای طرح های انرژی در دریای خزر اختصاص داده و سعی دارد جمهوری آذربایجان و قزاقستان توان حفاظت امنیت زیرساخت های انرژی در خزر را داشته باشند.

 وی افزود: آمریکا در قالب این طرح امنیتی در زمینه آموزش نیروی مرزبانی در جنوب جمهوری آذربایجان، نصب رادار و دستگاههای کنترل کمک کرده و  علاوه بر آن یک فروند ناو مجهز به دستگاههای شناسایی مواد و تجهیزات رادیوآکتیو و شیمیایی نیز به جمهوری آذرربایجان تحویل داده است.

به گفته موسی بیک اف، این کمک های آمریکا نه به وزارت دفاع بلکه به نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان تحویل شده و هدف از آن تامین امنیت مرزهای خشکی، دریایی و هوایی جمهوری آذربایجان می باشد.

ینی مساوات به  نقل از حکمت حاجی زاده کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان نیز نوشت: کمک های مالی دولت دونالد ترامپ برای جمهوری آذربایجان بستگی به ایران دارد.

حاجی زاده معتقد است؛ آمریکا در شرایط افزایش تنش در مناسبات با ایران، برای حفاظت هر چه بهتر از جمهوری آذربایجان تاکید دارد، چرا که واشنگتن منافع  خاص در جمهوری آذربایجان دارد.

وی تصریح  کرد: حفاظت میادین  انرژی، زیر ساخت های نفتی در جمهوری آذربایجان در شرایط افزایش تنش در مناسبات با ایران برای غرب از اهمیت خاصی برخوردار است.

حاجی زاده گفت: غرب بطور کلی نقض ثبات در جمهوری آذربایجان را مغایر با منافع خود می داند، چرا که در این کشور میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده و حاضر نیست تهدیدی برای این سرمایه گذاری ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا