آذربایجاناخبارایرانعمومی

کارگاه ارتقاء سطح اثرگذاری علم در جمهوری آذربایجان برگزار شد

کارگاه ارتقاء سطح اثرگذاری علم و جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی در جمهوری آذربایجان از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، کارگاه آموزشی «ارتقاء اثرگذاری علم و جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی» توسط دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC و دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی رئیس اداره همکاری های علمی بین المللی ISC در شهر باکو در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در مورد شرکت کنندگان و هدف این کارگاه آموزشی گفت: این کارگاه آموزشی با حضور هیئت رئیسه، مدیران، اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز نمایندگان دانشگاه های آذربایجان در محل سالن کنفرانس دانشگاه خزر این کشور برگزار شد.

وی افزود: از آنجا که افزایش اثرگذاری و کیفیت تحقیقات یکی از مسایل مهم برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در جهان محسوب می شود، ISC مجموعه ای از کارگاه های آموزشی را در این خصوص تنظیم کرده و در کشورهای مختلف اجرا می کند.

دهقانی گفت: در این کارگاه ها، راهکارهای ارتقاء سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارائه می شود و محتوای کارگاه ها به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی بین المللی و نیز رتبه علمی هر دانشگاه اثر می گذارد.

وی افزود: همچنین در مبحث ارتقاء سطح اثرگذاری علم مجموعه ای از شاخص ها معرفی می شود که از آن جمله می توان به میزان همکاری های بین المللی دانشگاه ها، میزان و کیفیت تولیدات علمی، بکارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فنآوری و نیز ارتقاء استناد به آثار علمی و پژوهشی محققان اشاره کرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یادآور شد: هدف ما از برگزاری این کارگاه کمک به دانشگاه های جمهوری آذربایجان برای ارتقاء رتبه دانشگاه ها و نیز ارتقاء عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه با برنامه ریزی قبلی و به درخواست دانشگاه خزر کشور آذربایجان از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شده است. در حقیقت نقش ISC در ارتقاء کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در سراسر کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی را می توان نقشی کلیدی توصیف کرد.

دهقانی در مورد سابقه برگزاری این قبیل کارگاه ها خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف یاد شده از دو سال قبل تاکنون کارگاه های مختلفی برای محققان و سیاستگذاران علمی کشورهای اسلامی و منطقه برپا شده است که از آن جمله می توان به کارگاه های برگزار شده در پاکستان،  مالزی، اندونزی، ترکیه ، برونئی و هند اشاره کرد.

وی در خصوص وضعیت تولید علم در کشورهای اسلامی اظهار داشت: بررسی جایگاه و نقش کشورهای اسلامی در تولید علم دنیا نشان می دهد که کشورهای اسلامی در ۲۰ سال اخیر با رشد متوسط سالانه ۱۳ درصدی بیش از سه برابر متوسط رشد سالانه تولید علم دنیا را داشته اند. هرچند میزان رشد برای تمام کشورها یکسان نیست.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: به طور مثال میزان متوسط رشد سالانه تولید علم جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال اخیر ۲۳ درصد و  ۶ برابر متوسط رشد دنیاست.

وی گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که نقش و تاثیر کشورهای اسلامی در تولید علم در سطح بین المللی به صورت محسوسی قابل مشاهده است. به طوری که در طول این ۲۰ سال سهم تولید علم کشورهای اسلامی از ۲ درصد به بیش از ۹ درصد رسیده است.

دهقانی در مورد وضعیت دانشگاه ها و تولید علم در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: دانشگاه های این کشور در زمینه های مختلف به فعالیت بیشتر نیاز دارند. در جدیدترین رتبه بندی ها تنها یکی از دانشگاه های این کشور (دانشگاه خزر) در یکی از نظام های رتبه بندی بین المللی (QS) حضور دارد که معادل ۱ درصد تعداد دانشگاه های کشورهای اسلامی حاضر در QS است. دانشگاه های آذربایجان از نظر تعداد در نظام رتبه بندی ISC در میان کشورهای اسلامی رتبه ۱۵ را دارند. این کشور به ترتیب با کشورهای ترکیه، روسیه، آمریکا، آلمان و انگلستان همکاری علمی دارد.

وی اظهار داشت: محتوای این کارگاه بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در کنار درخواست برای استمرار این گونه کارگاه ها درخواست هایی نیز برای برگزاری کارگاه هایی به صورت ویدیو کنفرانسی نیز واصل شد.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به همراه هیئت همراه اخیرا به منظور گسترش فعالیت های ISC با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور آذربایجان در زمینه های مختلف از جمله نمایه سازی نشریات معتبر علمی و پژوهشی این کشور در پایگاه داده ISC و  نیز انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی آذربایجان، و نیز ایجاد شاخه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنآوری (رایسست) به منظور دسترسی محققان و پژوهشگران کشور آذربایجان به پایگاه داده بیش از یک میلیون مدرک تمام متن فارسی به این کشور سفر کرده است.

در این بازدید سه تفاهم نامه همکاری و نیز یک شاخه مرکز منطقه ای و همچنین کارگاه پژوهشی ارتقاء اثر بخشی پژوهش و نیز جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی عملیاتی شد.

همچنین در طول این مدت دیدارهایی نیز با روسا و مسئولین برخی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به صورت  مجزا صورت گرفت و توانمندی های علمی و فنی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقه ای معرفی شد و برای همکاری این نهادها با ISC برای قرار گرفتن در نظام رتبه بندی این مجموعه و بهره مندی از گزارش های تحلیلی، توصیفی و تطبیقی آن برنامه ریزی شد.

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این سفر در ۹۷ شاخه رایسست در دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان تاسیس شد.

یکی از برنامه های رایسست برنامه ریزی در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی و ترغیب جامعه بین الملل به استفاده از منابع اطلاعات علمی فارسی موجود در رایسست است. رایسست بزرگترین پایگاه مقالات تمام متن فارسی جهان را در اختیار دارد.

پیرو درخواست برخی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور آذربایجان مبنی بر تاسیس شاخه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و همچنین برگزاری کارگاه اثر بخشی پژوهش برنامه حضور در کشور آذربایجان با هماهنگی وزارت عتف و وزارت امور خارجه صورت پذیرفت.

با راه اندازی شاخه آذربایجان، دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان برای سه سال به منابع اطلاعات علمی متن کامل فارسی رایسست به صورت رایگان دسترسی خواهد داشت و این منابع را پیرو تفاهم به صورت برخط در اختیار اساتید و دانشجویان دانشگاه و نیز سایر متقاضیان این اطلاعات در جمهوری آذربایجان قرار خواهد داد.

برای ارائه خدمات کیفی مقرر شد خط تماس مستقیم بین اداره خدمات اطلاع رسانی رایسست و شاخه رایسست در دانشگاه خزر برقرار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا