آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس نظامی جمهوری آذربایجان: حزب حاکم “قرارداد مدنی” ارمنستان مانع گشایش دالان زنگزور است

یک کارشناس نظامی جمهوری آذربایجان گفت : قبلا تصور می شد که ایران و مخالفان دولت پاشینیان مانع گشایش دالان زنگزور (دالان ترک در جنوب ارمنستان) هستند، اما اکنون معلوم است که حزب حاکم “قرارداد مدنی” ارمنستان خود مانع گشایش این دالان است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ترلان عیوض اف در گفتگو با سایت “ینی چاق” ( عصر جدید) جمهوری آذربایجان گفت: « گاهی این سوال پیش می آید که چرا کریدور زنگزور (دالان ترک) باید ایجاد شود؟ چون، یک راه آهن و شاهراه قدیمی وجود داشت که آذربایجان را به نخجوان متصل می کرد. اما، آن جاده بلااستفاده ماند، ارمنی ها آن جاده را خراب کردند. آن جاده از مرز ایران می گذشت. به علت عبور آن جاده از نقاط و تونل های بسیار صعب العبور، تونل ها تخریب شده اند و یکی از چندین دریاچه ایجاد شده توسط ایران نیز قسمتی از جاده را زیر آب برده است. بنابراین کریدور زنگزور به جای کریدور مقری قابل قبول است که قدری دورتر از مرز خواهد بود. »
این کارشناس نظامی آذربایجانی گفت: « به نظر می رسد از زمان امضای توافق 10 نوامبر تاکنون ارمنستان به بهانه های مختلف افتتاح و ساخت این کریدور را معطل نگه داشته است. مهمتر از همه اینکه با وجود علاقه روسیه که ارمنستان را ایجاد کرده و حافظ این کشور است، هیچ پیشرفتی در این موضوع وجود ندارد. ما قبلا فکر می کردیم ایران منافعی (در ممانعت از گشایش این دالان) دارد و به همین علت این روند طولانی شده است. اما، دیدار اخیر روسای جمهوری دو کشور در عشق آباد برای آذربایجان بسیار موفقیت آمیز بود. در واقع همین امر را می توان در مورد سایر کشورها نیز گفت. پس از آن به نظر می رسد که ایران از قبل از این طرح راضی بوده است. توافقات خاصی با روسیه نیز حاصل نشده است. ارمنستان فکر می کند که اگر این کریدور باز شود، محدودیت هایی بین ایران و ارمنستان ایجاد می شود. در حقیقت، موضوع اینطور نیست. زیرا، راه ها به هم خواهند پیوست. ارمنستان خواستار ایجاد کریدور شمالی بیشتری برای ورود به گرجستان است. بررسی ها نشان می دهد که این کریدورها هیچ ممانعتی برای همدیگر ندارند. 4 میلیارد برای کریدور جنوب به شمال مورد نیاز است. احداث راه آهن در آنجا غیرممکن است. همچنین یافتن سرمایه گذار غیرممکن است. سوال این است که اگر ارمنستان نمی تواند این کار را انجام دهد، چرا کریدور زنگزور را مسدود می کند؟ درک آن دشوار است.»
این کارشناس نظامی جمهوری آذربایجان افزود : « قبلاً تصور می شد که انتقامجویان ارمنی مانع ایجاد می کنند. اما، اکنون به نظر می رسد که فراکسیون “توافق مدنی” حاکم به رهبری نیکول پاشینان با این طرح مخالف است. در اینجا سؤالات انتزاعی زیادی وجود دارد. ظاهراً دلیل توهم ارامنه و رویای «ارمنستان بزرگ» است که هیچ توان و ظرفیت اقتصادی ندارد. این فکر در مغز آنها باقی مانده است. فکر می کنند آذربایجان و ترکیه از آنجا می گذرند و ارمنستان بین این دو کشور ترک ذوب می شود و از بین می رود. »
این کارشناس نظامی جمهوری آذربایجان گفت: « آذربایجان شرایط لازم را برای جمعیت کمتر از 50 هزار ارمنی در خاک خود ایجاد کرده و یک کریدور به عرض 5 کیلومتر فراهم کرده است. اما، نخجوان که بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان است و 10 برابر بیشتر از ارامنه قره باغ جمعیت دارد، کریدور جداگانه ای در اختیار ندارد. یافتن پاسخی برای این امر غیرممکن است. ارمنستان باید این کریدور را بدهد.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا