آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانترکیهروسیهعمومیقره باغقره باغ

کارشناس نظامی ارمنی: صلحبانان روس برای مقاومت در برابر دخالت فعال ترکيه به سیونیک می آیند

داويت هاروطيونوف،کارشناس نظامی ارمنی گفت: صلحبانان روس برای مقاومت در برابر دخالت فعال ترکيه به سیونیک می آیند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «داويت هاروطيونوف»،کارشناس امور نظامی در گفتگویی با Yerkir.am، با اشاره به ايجاد درگيری مرزی در منطقه «يراسخ» ارمنستان و کشته شدن يک سرباز ارمنی تأکيد کرد که آذربايجان از حوادث مرزی برای تحت فشار قرار دادن ارمنستان برای حل برخی مشکلات مانند تعیین مرزها، کريدور سیونیک و غيره استفاده می کند.

داويت هاروطيونوف گفت: آنها می توانند از جهت نخجوان، طرف ارمنستان را تحت فشار قرار دهند، به ويژه اینکه نيروهای ترکيه نيز در آنجا مستقر هستند و موقعيت آنها در آنجا قوی تر است. يک عامل ديگر نيز وجود دارد که آن هم حضور روس ها در جهت سيونيک و گغارکونيک است که عاملی مهار کننده محسوب می شود. اما چنين مشکلی در جهت نخجوان وجود ندارد.

در این درگیری از هر دو طرف قربانيانی وجود دارند و این احتمال که اين شرايط عواقبی در بر داشته باشد نیز وجود دارد. زيرا وقايع به طور غيرمنتظره ای در حال وقوع است و باید دید این درگیری آيا تنها يک موضوع محلی است يا يک برنامه استراتژيک؟

باکو به طور منظم ايده ايجاد منطقه حائل در خاک ارمنستان و در امتداد کل مرز با آذربايجان، تا عمق 30 کيلومتری را مطرح می کند، باکو این ایده را که منطقه حائل برای جلوگیری از تهاجم احتمالی ارمنستان در آینده لازم است ممکن است کل استان سيونيک را در بر گرفته و در بخشی از گغارکونيک به درياچه سوان نیز منتهی شود.

هاروطيونوف خاطرنشان کرد که اجرای اين برنامه در حال حاضر برای آذربايجانی ها دشوار است، زيرا روس ها هرچند اندک در سيونيک حضور دارند. قبلاً چنين حوادثی در مرز رخ داده است. البته، برای اجتناب از آنها مصلحت است از اين اتفاقات جلوگيری شود، اما مقامات فعلی با در نظر گرفتن اوضاع پس از جنگ از تشديد اوضاع اجتناب می كنند.

در اين شرايط مقامات ارمنستان ابتکاری را به عنوان اصلاحات در ارتش برای کاهش مدت خدمت سربازی به یک و نیم سال ارائه می دهند. کاهش مدت خدمت سربازی برای ارتش جنبه منفی دارد، زيرا باعث کاهش کارآيی جنگی و کاهش تعداد سربازان می شود.

به موازات اين، ارمنستان در حال مذاکره برای استقرار نيروهای حافظ صلح روسی در بخش «سوُتک- خُزناوار» است. کاهش تعداد نظامیان ارمنی و سپردن مرز به روس ها رابطه مستقيمی دارد و استقرار نيروهای حافظ صلح روسی يک وضعيت موقتی می باشد. بسيار مهم است که رهبری سياسی کشور چه مسئله ای را برای خود طرح می کند. اگر مسئله نظامی برای مقاومت در برابر حملات دشمن مطرح نباشد، در اين صورت مسئله تقويت ارتش نيز برای آنان وجود ندارد.

هاروطيونوف در ادامه گفت: صلحبانان روس برای مقاومت در برابر دخالت فعال ترکيه به منطقه می آيند. در اين شرايط انتصاب آرمن گريگوريان، دبير شورای امنيت ملی ارمنستان با گرايش غرب گرايانه، به عنوان معاون وزير امور خارجه، نمی تواند برای روسيه آزاردهنده باشد.

داويت هاروطنوف گفت: البته،اين خوب نيست،به اين معنا که روس ها ترجيح می دهند کسی در اين سمت باشد که به آنها نزديکتر است و روابط بيشتری وجود دارد، اما بايد در نظرگرفت که اين يک موضوع مهم قلمداد نمی شود، زيرا انتساب وی نمی تواند برای منافع روسيه اثرگذار باشد. روسيه به خوبی می داند كه ارمنستان هيچ جايگزينی برای روابط با روسيه و وابستگی به روسيه ندارد و اشخاص و مقامات ارمنستان برای آنها در درجه دوم قرار دارند. اين يکی از دلايلی است که روس ها در طول انتخابات موضع کاملاً بی طرفی اتخاذ کردند، زيرا آنها می دانستند هرکسی که به قدرت برسد بايد با يک دستور کار خاص روبرو شود و آن نمی تواند يک برنامه ضد روسی باشد. بنابراين، شخصيتی غرب گرا نيز می تواند با روسيه همکاری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا