آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاعمومیقره باغنخجوان

کارشناس قفقاز: بستن لاچین به انزوای بیشتر باکو می‌انجامد/ تحلیل

یک کارشناس مسائل قفقاز در تشریح اقدام جمهوری آذربایجان در بستن گذرگاه لاچین گفت: نتیجه این کار انزوای بیشتر جمهوری اذربایجان می شود چون افکار عمومی دنیا این اقدام را نمی پذیرد که مردم یک منطقه ای را با بستن راه های ارتباطی مجازات کنند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ بهشتی پور کارشناس مسائل قفقاز در خصوص اقدام دولت جمهوری آذربایجان در بستن گذرگاه لاچین گفت: این یک ارزیابی غلطی است که دولت الهام علی‌اف دارد و تصور می‌کند که می‌تواند با محاصره قرا باغ و بر سر گذرگاه شوشا ـ لاچین بر دولت ارمنستان فشار بیاورد تا آن مرز جنوبی که مورد نظر جمهوری آذربایجان است باز شود. در حالی که دولت ارمنستان اعلام کرده از نظر اینکه دولت اذربایجان بخواهد از راه‌های ارتباطی این کشور استفاده کند مخالفتی ندارد اما اینکه بخواهند گذرگاهی ویژه برای جمهوری اذربایجان باز کنند و حاکمیت ملی ارمنستان و مرز ایران و ارمنستان نادیده گرفته شود از سوی ایروان پذیرفته شده نیست.

وی افزود: بر سر دالان شوشا ـ لاچین هم عملا محاصره مردم ارمنی قره باغ است که اکثریت جمعیت منطقه را تشکیل می دهد. این موضوع در تعارض با تمام شعارهایی است که جمهوری آذربایجان می‌داد که این افراد در امور خود ازاد هستند و می‌توانند آزاد زندگی کنند. اما عملا الان گاز هم بر روی آنها بسته شده و این رفتار با مردم یک منطقه به زیان جمهوری آذربایجان است و نشان از سیاست های غلط الهام علی اف در چند سال اخیر دارد. نتیجه این کار انزوای بیشتر جمهوری آذربایجان می شود چون افکار عمومی دنیا این اقدام را نمی پذیرد که مردم یک منطقه ای را با بستن راه های ارتباطی مجازات کنند.

این کارشناس در ادامه توضیح داد: آذربایجان می خواهد ارمنستان را وادار کند گذرگاهی که خاک آذربایجان را به نخجوان وصل می کند را باز کنند. اما طرف ارمنی می گوید ما آماده هستیم تا جاده های خود را در دسترس آنها برای رسیدن به نخجوان قرار دهیم. اما نمی توانیم حاکمیت ملی خود را نادیده بگیریم. این سیاست انزوای آذربایجان را به همراه دارد و اگر در آینده هم ادامه یابد یا بخواهد چنین کاری را جزو روال سیاست هایش بیاورد؛ مخالفت با آن ادامه پیدا می کند. جمهوری آذربایجان می گوید من حاکمیت ملی بر قره باغ دارم .اما یک کشور در حق شهروندان خودش که محاصره سرزمینی ایجاد نمی کند و باعث مجازات آنها به خاطر عملکرد یک کشور دیگر نمی شود. به نظر می رسد این تعارض در سیاست های جمهوری آذربایجان است که به آنچه می گوید عمل نمی کند و بلکه سیاست هایی را اتخاذ می کند که از طرف اسراییلی ها و امریکایی ها بر آنها دیکته شده.

بهشتی پور گفت: ماجرای محاصره بازتاب زیادی داشته و کشورهای مختلف در مورد آن موضع گرفته اند. چون با شهروندان عادی خودش که مدعی است که آنها شهروند آذربایجان هستند را تحت فشار قرار داده و در سرما گاز را بر آنها بسته. آنها حمل و نقل سوخت و غذا را محدود کرده اند و این عملا یک نوع باج خواهی از ارمنستان است و این بعید است که به نتیجه برسد. این سیاست ها وضعیت بین آذربایجان و ارمنستان را دشوارتر می کند. قرار بود طرفین توافقاتی که در مسکو، سوچی و بروکسل به دست آورده بودند را در دستور کار قرار بدهند. نه اینکه بروند به سمت سیاست هایی که آذربایجان در ابتدا بخش هایی را از ارمنستان اشغال کرد و بعد به سمت ایجاد محدودیت بر مردم قره باغ رفت. این سیاست ها در تعارض با توافق های قبلی است که در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انجام شده است. آذربایجان نمی تواند در طولانی مدت این روش را ادامه دهد و تنها این اتفاقات باعث پیچیده شدن و گره افتادن در مذاکرات خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا