آذربایجاناخبارعمومیمصاحبه

کارشناس برجسته سیاسی جمهوری آذربایجان: «جبهه خلق» زمینه فاجعه ۲۰ ژانویه باکو را فراهم کرد

زرتشت علیزاده، کارشناس برجسته سیاسی جمهوری آذربایجان تاکید کرد: «فاجعه ۲۰ ژانویه بر اثر طراحی ک.گ.ب. و اجرای آن توسط «جبهه خلق» و ائلچی بیگ ایجاد شد تا حیدر علی اف به حاکمیت در جمهوری آذربایجان بازگردد و حاکمیت کنونی برقرار شود».

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، زرتشت علیزاده در گفتگو با بخش آذری رادیو آزادی آمریکا گفت: «حاکمیت کنونی جمهوری آذربایجان بر روی چهار پایه استوار است؛ (۱)رستاخیز (دیرچلیش – تجمعات ماه نوامبر ۱۹۸۹ باکو که با این نام از آن یاد می شود)، (۲) همبستگی ( همرأی لیک – وقایع منتهی به عبور مردم جمهوری آذربایجان به ایران در اواخر ۱۹۸۹ که به این نام از آن یاد می شود)، (۳) ۲۰ ژانویه و (۴)رهایی (قورتولوش- رهایی از حاکمیت بی درایت «جبهه خلق» و بازگشت حیدرعلی اف به قدرت در باکو در سال ۱۹۹۳). بر مبنای این وقایع، حاکمیت کنونی جمهوری آذربایجان به قدرت رسیده است. اگر این وقایع روی نداده بودند، حاکمیت کنونی در جمهوری آذربایجان برقرار نمی شد».
زرتشت علیزاده در باره علت تکمیل نشدن تحقیقات در باره علل وقوع فاجعه ۲۰ ژانویه ( حمله ارتش سرخ به باکو و کشتار بیش از ۱۷۰ نفر در آن روز) پس از گذشت ۳۰ سال گفت: « حاکمیتی که یکی از پایه های استقرارش وقوع رویداد ۲۰ ژانویه است، هیچ میلی به تحقیق و روشن شدن علل واقعی این رویداد ندارد و طبیعی است که خودش را افشاء نمی کند. زیرا، واقعه ۲۰ ژانویه نتیجه یک رشته خرابکاری ها بود. برای شکل گیری واقعه ۲۰ ژانویه، تدابیری اتخاذ شده بود؛ اول اینکه در میان جنبش مردمی که در آن زمان شکل گرفته بود، جاسوسان ک.گ.ب. را نفوذ دادند. تدبیر دوم این بود که اهداف و مقاصد رسمی که در مرام نامه «جبهه خلق» نوشته شده بود، کنار گذاشتند و به کارهایی پرداختند که اصلا در آن مرام نامه در نظر گرفته نشده بودند. از جمله، دبیران اول را در ۱۷ شهرستان جمهوری آذربایجان به شیوه خشونت آمیز برکنار کردند. تاکنون مورخان جمهوری آذربایجان این را بررسی نکرده اند که این ۱۷ دبیر اول برکنار شده توسط «جبهه خلق» کدام ها بوده اند؟ دبیران اولی که عملیات براندازی علیه آنها اجرا می شد، افرادی بودند که به عبدالرحمان وزیروف، دبیر اول وقت حزب کمونیست آذربایجان شوروی وفادار بودند. اما، به دبیران اول قدیمی و افراد مافیای حزبی (افراد وابسته به حیدرعلی اف و ک.گ.ب.) کاری نداشتند. مثلا در شهرستان خاچماز، چنگیز فرج اف، دبیر اول وقت این شهرستان را برانداختند. زیرا، او به دستور عبدالرحمان وزیروف، رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگی را شروع کرده بود که به فساد سردمداران مافیای حزبی متصل بود. براندازی دبیران اول غیرمرتبط با مافیای حزبی قدیمی، بر اساس طراحی هایی بود که به جنبش خلقی ارتباطی نداشت».
زرتشت علیزاده گفت: « جنبش خلقی در جمهوری آذربایجان براساس آمال و اهداف نوسازی و اصلاحات دموکراتیک و انتقال حاکمیت به مردم ، شکل گرفته بود. اما، کارهایی که سازمان «جبهه خلق» با سوار شدن بر روی «جنبش خلق»، به سمت آن سوق یافت و مجری آنها شد، به این منظور بود که حاکمیت را از یک طیف گرفته، به طیف قدیمی تحویل بدهند. برخی حرکت های مردمی هم که در آن زمان شکل می گرفت، وقتی بررسی می کردیم می دیدیم که سرنخ آن به سردمداران «جبهه خلق» می رسد. وقتی به آنها می گفتیم که چرا این کارها را که با مرام نامه «جبهه خلق» مغایر است و زیان بزرگی را به «جبهه خلق» وارد می کند، جواب می دادند که شما در این امور دخالت نکنید، این ها «جنبش مردمی» است»!

زرتشت علیزاده افزود: « واقعه ۲۰ ژانویه بر اساس دستوری که به ائلچی بیگ برای براندازی عبدالرحمان وزیروف داده شده بود، به وقوع پیوست. در واقع، رییس ائلچی بیگ هم حیدر علی اف بود. همان کسی که به خانواده ائلچی بیگ منزل مسکونی بخشیده است و در قبرستان مفاخر باکو برایش مجسمه نصب کرده است. زمانی که ایاز مطلب، نخستین رییس جمهوری پس از فروپاشی شوروی هم برکنار شد، وقتی همه اصرار داشتند که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، ابوالفضل علی اف نظر دیگری داشت! ائلچی بیگ می گفت که انتخابات لازم نیست!، چون شما با هیاهو یک نفر را انتخاب می کنید و یک سال بعد هم با هیاهو او را برکنار خواهید کرد!، بیایید یک شورای دولتی ایجاد کنیم و در رأس آن هم یک فرد دارای تجربه دولتمداری قرار بگیرد! در آن زمان هم، در جمهوری آذربایجان فردی که تجربه دولتمداری داشت، حیدر علی اف بود که در آن زمان رییس شورای عالی نخجوان بود».

زرتشت علیزاده گفت: « درست است که فرمان حرکت ارتش سرخ به باکو را رهبران شوروی صادر کردند. اما، زمینه لازم برای آن را «جبهه خلق» به دستور حیدر علی اف فراهم کرده بود. پیش از آن هم، در دیدار میخاییل گورباچف، آخرین رهبر شوروی با جرج بوش پدر در کشتی تجاری «ماکسیم گئورگی» در سواحل مالت که گورباچف تمامی نظام سوسیالیستی را در مقابل آمریکا به باد داد، وقتی گورباچف از جرج بوش پدر پرسید که اگر شوروی در مقابل برخی نیروها مجبور به استفاده از زور باشد، واکنش آمریکا چگونه خواهد بود؟، بوش جواب داد که اگر شما علیه نیروهای دموکرات و مسالمت خواه از زور استفاده کنید، موضع آمریکا به شدت انتقادی خواهد بود، اما اگر علیه نیروهای مخرب و ناقض قانون، از زور استفاده کنید، ما آن را درک می کنیم! پس از آن، «جبهه خلق» در طرح غارت ارامنه مشارکت کرد و انگ را به مردم زدند و پس از آن هم مردم را به خیابان ها ریختند و مراکز نظامی و دولتی را محاصره کردند. به همین خاطر نیز وقتی ارتش سرخ آمد و در ۲۰ ژانویه مردم را کشتار کرد، هیچ کس در دنیا پیدا نشد که بطور جدی از ما حمایت کند و حتی در همان سال به گورباچف جایزه صلح نوبل داده شد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا