آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغقره باغمقالات

چگونه ایدئولوژی آذربایجان گرایی (آذربایجانیسم) نقشه های دشمنان آذربایجان را برهم زد/ مقاله

تورال اسماعیل اف: آذربایجان پیروز کنونی بر پایه های همین ایدئولوژی تقویت شده است.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ در تبلیغ طرز فکر “آذربایجان گرایی” ( آذربایجانیسم) که موجب تقویت قومیت گرایی و اعتماد به نفس کاذب در میان اقشاری از مردم جمهوری آذربایجان و آذری های سایر کشورها شده است، سایت “ینی مساوات” جمهوری آذربایجان نوشت : « آشکار است که ایدئولوژی آذربایجانیسم در کسب و تقویت استقلال دولتی ما و همچنین در آزادی سرزمین های اشغالی ما نقش بسزایی داشته است.»

ینی مساوات می نویسد: « تنها چند روز تا پایان سال 2021 باقی مانده است. این سال با دو رویداد بسیار مهم برای آذربایجان – سی امین سالگرد احیای استقلال دولت آذربایجان و اولین سالگرد آزادسازی سرزمین های اشغالی- مشخص می شود. روشن است که ایدئولوژی آذربایجان گرایی ( آذربایجانیسم ) در کسب و تقویت استقلال دولتی ما و همچنین در آزادی سرزمین های اشغالی ما نقش بسزایی داشته است. این دوره از آذربایجان که سی امین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد، با رویدادهای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همراه است. مهمتر از همه، در طول سالیان، ایدئولوژی آذربایجان گرایی،  اساسی ترین ارزش در اتحاد ما بوده است ایدئولوژی آذربایجان گرایی  که توسط رهبر ملی حیدر علی اف تألیف شده است، عامل متحد کننده همه افراد ساکن آذربایجان را که آذربایجان را وطن خود می دانند، است. آذربایجانی گرایی تفکر ملی است. به کارگیری آذربایجانگرایی در کشورداری عامل مهمی است که زمینه تقویت این کشور در همه جهات را فراهم می کند. حیدر علی اف این را برای اولین بار در قانون اساسی لحاظ کرد. وی در کنگره آذربایجانی های جهان از جمله معروف «به آذربایجانی بودنم افتخار می کنم» استفاده کرد و تاکید کرد که هویت ملی مایه مباهات هر فرد است، ایده اصلی کشور مستقل آذربایجان آذربایجانگرایی است، هر آذربایجانی باید به خاطر تعلق ملی (قومی)  خود احساس غرور کند و ما آذربایجان گرایی و زبان و فرهنگ آذربایجانی و ارزش های ملی و معنوی و عادات و سنن آن را  زنده نگه داریم.»

ینی مساوات افزوده است: « ایدئولوژی آذربایجان گرایی ( آذربایجانیسم) سیستمی از ارزش های جهانی است که توسط دولتمرد بزرگ، حیدر علی اف به جامعه آذربایجان ارائه شده است. در عین حال، ایدئولوژی آذربایجانیسم یک خط ایدئولوژیک است که در همه اقشار جامعه آذربایجان پذیرفته، تسلط یافته و به سبک زندگی تبدیل شده است. آذربایجان گرایی ایدئولوژی دولتی و ملی ماست. تصادفی نیست که ایدئولوژی یک نظام علمی واحد درباره وطن است. بنابراین تمامی نمادهای دولت گرایی کنونی ما، پرچم، نشان دولتی، سرود، پول ملی و قانون اساسی آذربایجان بر پایه آذربایجانگرایی است. »

تورال اسماعیل اف، کارشناس مرکز تحقیقات اجتماعی به ینی مساوات گفت: « ایدئولوژی آذربایجان در تقویت و توسعه استقلال دولتی آذربایجان و تبدیل کشور ما به یک قدرت جهانی تأثیر استثنایی داشته است و دارد. در چند سال پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، اوضاع کشور ما آشفته بود و گریز از مرکز طغیان می کرد. زمانی که نجات کشور از شرایط سخت برای بسیاری غیرممکن به نظر می رسید، ایدئولوژی آذربایجانگرایی بود که کشور و مردم را از این وضعیت خطرناک خارج کرد و به داد مردم رسید. با روی کار آمدن بنیانگذار این ایدئولوژی، رهبر بزرگ حیدر علی اف، ایدئولوژی آذربایجان گرایی (آذربایجانیسم) که وی بانی آن بود، این ایدئولوژی در آذربایجان رسمیت یافت. همین عامل بود که آذربایجان را نجات داد. این ایدئولوژی از استقلال دولتی ما که در شرف از دست رفتن بود، محافظت و آن را شکوفا کرد. متحد کردن مردم حول محور این ایدئولوژی امکان پذیر شد. نقشه ها و آرزوهای دشمنان که در انتظار تجزیه و نابودی آذربایجان بودند، با اجرای کردن ایدئولوژی آذربایجان گرایی با درایت فراوان حیدر علی اف برهم خورد. آذربایجان مسیر توسعه را در پیش گرفت، هرج و مرج جای خود را به ثبات داد و به جای تمایلات گریز از مرکز نیز تمایل به ساختن آذربایجان قوی جایگزین و ایده وحدت ملی بر افکار مردم استوار و بجای دلسردی، اعتماد به آینده حاکم شد. اصول اساسی ایدئولوژی آذربایجان گرایی تأثیر بسزایی در ایجاد قانون اساسی آذربایجان مستقل مصوب 1995 داشت. اصلاحات سیاسی در کشور نیز این ایدئولوژی را ملاک عمل خود قرار داده است. ایدئولوژی آذربایجان گرایی در پذیرش کشور ما از سوی جامعه جهانی به عنوان یک کشور جدی، در تربیت جوانان با روحیه ملی، در پرورش نسل جوان با وطن پرستی تأثیر زیادی داشته است. این تأثیر تا امروز نیز وجود دارد. بخت خوب  آذربایجان نیز باعث شد که در دوره پس از حیدر علی اف، ایدئولوژی ای که او تألیف کرد، توسط رئیس جمهور الهام علی اف با آینده نگری عالی اجرا شد.

آذربایجان پیروز امروز بر پایه این ایدئولوژی استوار است. فلسفه آذربایجان‌گرایی که به تز اصلی ایدئولوژیک سیاست دولتی تبدیل شده است، منجر به اتحاد و به پاخاستن تمامی اقوام ساکن آذربایجان برای توسعه کشور آذربایجان، و تامین تمامیت ارضی و در نتیجه، آزادسازی سرزمین‌هایمان پس از اشغال 30 ساله توسط ارمنستان شد. مبنای تمامی این نیز ایدئولوژی آذربایجان گرایی و  تبدیل این ایدئولوژی به سیاست ملی دولتی است. جنگ 44 روزه میهنی نشان داد که ایدئولوژی آذربایجان گرایی ریشه قدرت مردم و اتحاد مردم در کشور است. در نتیجه این ایدئولوژی، ما توانستیم به عنوان یک ملت در مسائل حساس همانند  مشتی متحد باشیم و به موازات «مشت آهنین» که در جنگ 44 روزه آزادسازی قراباغ بر سر دشمن فرود آوردیم، اتحاد تنگاتنگی در جامعه حول محور مفهوم  «وطن واحد» ، “دولت واحد” و “آذربایجان واحد” ایجاد شد. ایدئولوژی آذربایجان گرایی با موفقیت ادامه خواهد یافت و محور سیاست دولت  خواهد ماند و ایستادگی بر اساس وحدت ملی در آذربایجان یکی از مهمترین عوامل باقی خواهد ماند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا