آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانتحليل هاروسیهعمومیقره باغقره باغ

چه شد که الهام علی اف پیشنهاد صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پذیرفت؟

 نخست‌وزیرارمنستان اعلام کرد ایروان آماده است تا منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد و همین موضوع الهام علی اف را به پذیرش صلح مجاب کرده است.
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد ایروان آماده است تا منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت بشناسد، مشروط به این‌که باکو، امنیت جمعیت ارامنه را تضمین کند.
خبرگزاری تاس به نقل از نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده است تا منطقه قره باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت بشناسد، مشروط به این‌که باکو، امنیت جمعیت ارامنه را تضمین کند.
علی‌اف تاکید کرد که مذاکرات با ارمنستان باید صلح بلند مدت در قفقاز را به ارمغان بیاورد.
 آن‌گونه که رویترز نوشته، قره‌لاغ کوهستانی از سال‌های منتهی به فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ کانون درگیری میان دو همسایه بوده است. در سال ۲۰۲۰، آذربایجان کنترل مناطقی را در داخل و اطراف منطقه کوهستانی تحت کنترل ارامنه  به دست گرفت.

در چنین شرایطی پاشینیان در یک کنفرانس خبری گفت که ۸۶ هزار ۶۰۰ کیلومتر مربع از خاک آذربایجان شامل قره باغ کوهستانی است. به گفته او اگر دو کشور یکدیگر را به درستی درک کنند، ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان را در محدوده‌های تعریف شده و باکو، تمامیت ارضی ارمنستان در ۲۹ هزار ۸۰۰ کیلومتر مربع را به رسمیت می‌شناسد.

پاشینیان گفت که در صورت تضمین حقوق ارامنه در قره‌باغ، آماده پذیرفتن مرز‌های شناخته شده بین‌المللی آذربایجان هستیم. او گفت: «این موضوع باید در رایزنی‌های میان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد «به گزارش تاس، پاشینیان تاکید کرد که ارمنستان به دستور کار صلح در منطقه متعهد است و ما امیدواریم که در آینده نزدیک بر سر متن معاهده صلح به توافق برسیم و بتوانیم آن را امضا کنیم.

در همین شرایط، وقار بایراموف، اقتصاددان و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در توئیتی نوشت: «آذربایجان پیشنهاد جدیدی برای ایجاد کریدور مشترک انرژی سبز را به ارمنستان داده است. پیشنهاد می‌شود انرژی سبز تولید شده در آذربایجان از طریق ارمنستان و ترکیه به اروپا صادر شود. قفقاز پس از ۳ دهه درگیری به مرحله همکاری نزدیک می‌شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا