آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاترکیهعمومیقره باغ

چرایی قدردانی رئیس اداره مسلمانان قفقاز از فتوای تاریخی رهبر انقلاب در خصوص قره باغ/ تحلیل

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ سخنان الله شکور پاشا زاده، رییس اداره امور مسلمانان قفقاز در جمهوری آذربایجان، مبنی بر این که «فتوای حضرت الله خامنه ای نوید بخش پیروزی در قره باغ شد و جمهوری آذربایجان را به پیروزی رساند»، خشم و غضب تمامی دشمنان دوستی و برادری جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران و علی الخصوص صهیونیست ها و پان ترکیست ها را درپی داشته است. در واقع، این دو جمله الله شکور پاشازاده، همانند آب سردی بر روی شعله های آتش برافروخته شده توسط تفرقه افکنان میان جمهوری آذربایجان و ایران بود. اما، دشمنان روابط آذربایجان و ایران همین اندک را نیز بر نتابیده اند. به گونه ای که «مجاهد کوچوک ییلیماز»، یکی از مشاوران پان ترکیست و نفرت پراکن رییس جمهور ترکیه، زبان به طعنه و گستاخی علیه سخنان الله شکور پاشازاده درباره فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص قره باغ گشود و پیش از آن نیز، فعالان و امربران «آریه گوت» صهیونیست، مستشار فرهنگی و سیاسی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان در شبکه های مجازی طی روزهای اخیر بر علیه رییس اداره مسلمانان قفقاز بخاطر بیان تنها دو جمله در خصوص اهمیت و نقش فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص قره باغ، از هیچ فحاشی و توهینی دریغ نکردند.

واقعیت این است که سخنان الله شکور پاشازاده در خصوص اهمیت فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره قره باغ و نوید بخش بودن این فتوا برای پیروزی سال 2020 جمهوری آذربایجان، به هیچ وجه نمی تواند صرفا نظر شخصی رییس اداره مسلمانان قفقاز باشد. کارشناسان امور جمهوری آذربایجان به خوبی واقفند که الله شکور پاشازاده چنین موضع گیری هایی را کاملا بر اساس توصیه مقامات ارشد دولت جمهوری آذربایجان بیان می کند. شیخ الله شکور پاشازاده در واکنش به دریدگی ها و  حملات ناجوانمردانه صهیونیست ها و پان ترکیست ها به وی بخاطر ابراز قدردانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کرد که وی از دین سخن گفته است و او هیچ وابستگی به ایران و ترکیه ندارد.  همین واکنش الله شکور پاشازاده به تهاجمات صهیونیست ها و پان ترکیست ها، بسیاری از واقعیت های جمهوری آذربایجان را بطور خودکار بیان می کند.

واقعیت این است که به علت نیمه کاره ماندن عملیات آزادسازی قره باغ، جمهوری آذربایجان پس از عملیات باز پس گیری مناطق اشغالی قره باغ، با نوع بسیار پیچیده تر و جهش یافته تری از بحران مواجه شده است. به نحوی که باکو ناگزیر است برای مواجهه و مقابله با نوع جهش یافته بحران قره باغ، در معادلات پیچیده این بحران حق را از باطل تشخیص دهد و قدردانی دو جمله ای و هماهنگ شده الله شکور پاشازاده از فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره قره باغ باید نوعی حرکت برای تشخیص حق از باطل در قضیه قره باغ تلقی شود. گرچه، هنوز معلوم نیست که این حرکت در جایی مثل جمهوری آذربایجان که تشخیص درست از نادرست بسیار دشوار است، تا چه زمانی امکان تداوم و تقویت داشته باشد و مانند برخی ارتباطات قبلی با ایران باز هم ابتر رها نشود!

قبلا نیز قدردانی های سیاسی از ایران از زبان الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان به عنوان بالاترین مقام دولت این کشور بیان شده بود، اما متاسفانه حاکمیت و دست اندرکاری عناصر صهیونیست و پان ترکیست بر ارکان و اجزای نظام سیاسی و رسانه ای جمهوی آذربایجان موجب شده بود که به سرعت موضع گیری الهام علی اف در ابراز دوستی با ایران خنثی شود. بطوری که طی ماه های گذشته تناوب و تکرر در زمینه ایجاد امواج پی در پی تبلیغات ضد ایرانی و خبر سازی های بی اساس و انتشار ویدئوهای ساختگی برای ضربه زدن به وجهه جمهوری اسلامی ایران نزد مردم جمهوری آذربایجان، حالتی بی سابقه به خود گرفته است و حتی شدت و گستردگی و تنوع این تبلیغات ایران ستیزانه در جمهوری آذربایجان از دوره حکومت ابوالفضل ائلچی بیگ، نخستین رییس جمهور آذربایجان نیز بیشتر شده است.

حال آنکه در آن دوره، این توجیه مطرح می شد که ائلچی بیگ، رییس جمهوری سست عنصر و بی حاکمیت و فاقد اقتدار بود و البته خود وی نیز ایران ستیز بود و به راحتی خود و سایر ارکان و اجزای حکومتش آلت دست صهیونیست ها و مراکز پان ترکیسم می شدند. اما، اکنون که اقتدار و توان اعمال حاکمیت دولت جمهوری آذربایجان در حد بسیار بالایی است، ترک تازی ایران ستیزان در ارکان و اجزای این حاکمیت را نمی توان با ترک تازی در زمان ائلچی بیگ مشابه دانست و توجیه کرد. بخصوص که در شرایط کنونی، صهیونیست ها و پان ترکیست ها با بهره گیری از نزدیکی باکو به رژیم صهیونیستی و ترکیه و سهم خواهی این دو از جمهوری آذربایجان به استناد فروش تسلیحات و حضور مستشاران نظامی و امنیتی خود در جمهوری آذربایجان، عرصه بسیار گسترده تری  از گذشته در جمهوری آذربایجان دارند.

قطع نظر از تلاش صهیونیست ها و پان ترکیست ها برای جلوگیری از تحکیم دوستی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران، این که باکو تصمیم به قدردانی مجدد از رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران گرفت، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در رأس این دلایل، روز افزون شدن خصومتی است که جمهوری آذربایجان از ناحیه دشمنان دوست نمای خود از جمله روسیه و غرب و بخصوص آمریکا و انگلیس و فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی و ترکیه و مراکز پان ترکیسم احساس می کند. باکو خواه بیان کند یا بیان نکند، به خوبی دریافته است که تنها نیروی صادقی که در خصوص استیفای حق و حقوق جمهوری آذربایجان در مساله قره باغ و حفظ سرزمین های اسلامی وجود دارد، همانا ایران است و بس.

دوستان روسی و غربی و آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و صهیونیست و ترک باکو، هر یک بازی خاص و منافع نامشروع و حتی شیطانی خود را در مساله قره باغ دنبال می کنند که  با منافع مردم جمهوری آذربایجان هیچ انطباقی ندارد. اما، ایران اسلامی و مردمانش به عنوان بدنه اصلی که قفقاز و جمهوری آذربایجان از جمله قره باغ، از بطن آن برآمده اند، بطور کاملا طبیعی و خدایی و ذاتی، بطور خودکار خواست و منافع و آمال کاملا منطبق با خواست و منافع و آمال ذاتی مردمان قفقاز  و بخصوص مردم مسلمان جمهوری آذربایجان دارد و در این انطباق طبیعی و ذاتی است که هم حقوق مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و هم حقوق ارامنه ساکن در قره باغ و هم حقوق ارمنستان را بطور همزمان می تواند رعایت و تامین کند.

برهان حشمتی

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا