آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

پیش بینی جنگ جدید در قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

یک ژنرال سرویس اطلاعات خارجی روسیه تحلیلی از احتمال وقوع درگیری جدید بین باکو و ایروان در قره باغ ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، با قضاوت در گزارش به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مذاکرات دیروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای وی هیچ نتیجه قابل توجهی نداشت. طرفین توافق کردند که به بحث در مورد موضوعات حساس ادامه دهند و از اقداماتی که می تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند، خودداری کنند. پوتین از نتیجه سفر لاوروف به ترکیه ناراضی بود و با توجه به این که طرف ترک در روند مذاکرات به دنبال امتیازات ملموس به ضرر مواضع روسیه است، صحبت کرد. پوتین اقدامات رهبری ترکیه را درک کند و با اردوغان در پرتو آماده سازی و اجرای احتمالی پروژه ژئوپلیتیک در قفقاز تماس نزدیک داشته باشد.
پوتین از اقدامات “غیر دوستانه” رهبری آذربایجان، نزدیکترین دوست و شریک ترکیه، خشنود نیست و معتقد است که اردوغان علی اف را به سمت این اقدامات سوق می دهد. به دستور پوتین، به رهبری نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، طرحی برای از سرگیری مناقشه قره باغ آماده می شود.

شروع اجرا برای اوایل شهریور (سپتامبر) برنامه ریزی شده است. قرار است چندین اقدام تحریک آمیز انجام شود و آذربایجان و ارمنستان را وارد مرحله جدیدی از درگیری کند. در عین حال، رهبری روسیه قرار نیست حداقل به طور مستقیم به ارمنستان کمک نظامی کند و در زمینه مذاکره مانور دهد. حتی پیروزی احتمالی آذربایجان و از دست دادن بخشی از سرزمین‌هایی که ارمنستان آن را برای خود می‌داند به نفع پوتین است، زیرا این امر باعث خشم بخشی از جامعه جهانی و تضعیف مواضع آذربایجان و ترکیه می‌شود و در عین حال باعث خواهد شد تنش در ناتو بین ترکیه و تعدادی از کشورهای این بلوک افزایش یابد و اگر در نتیجه، بتوان رهبری ارمنستان را به یک رهبری طرفدار روسیه و کاملا ضدغربی تغییر داد، در این صورت برنامه حداکثری محقق خواهد شد. پوتین نیازی به معاهده و قرارداد صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ندارد، او نیاز به کنترل دارد و قره باغ اهرم فشار دو طرف است و پوتین تا زمانی که زنده است هرگز این اهرم را رها نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا