آخرین اخبارآذربایجاناخبارترکیهعمومی

پیشی گرفتن رژیم صهیونیستی از روسیه در فروش سلاح به جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان از سال گذشته خرید سلاح از روسیه را متوقف کرده و رژیم صهیونیستی در فروش سلاح به جمهوری آذربایجان از روسیه پیشی گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری لاف تی وی جمهوری آذربایجان، براساس گزارش رسمی رژیم صهیونیستی برغم شیوع کرونا، فروش تسلیحات اسراییل در سال گذشته 15 درصد افزایش یافته و به بیش از 8 میلیارد دلار رسیده است و فروش سلاح اسراییل به جمهوری آذربایجان نیز افزایش یافته است.

الخان شاهین اوغلو، مدیر مرکز پژوهشی “اطلس” جمهوری آذربایجان در گفتگو با کانال “لاف تی وی” گفت: « جمهوری آذربایجان از سال گذشته خرید سلاح از روسیه را متوقف کرده است که این راهبرد درستی است.  زیرا، سلاح های روسیه کیفیت خوبی ندارند و از سال گذشته جمهوری آذربایجان بجای روسیه از اسراییل سلاح خریداری می کند. یک فرق بزرگ اسراییل با روسیه این است که اسراییل سلاح های باکیفیت را به جمهوری آذربایجان می فروشد و یک فرق دیگر اسراییل با روسیه نیز این است که اسراییل سلاح هایی را که به جمهوری آذربایجان می فروشد، به دشمن ما، ارمنستان همان سلاح ها را نمی فروشد. اما، روسیه هم به جمهوری آذربایجان سلاح می فروشد و همان سلاح ها را نیز  به ارمنستان هدیه می دهد! »

الخان شاهین اوغلو افزود: « ما با سلاح هایی که از اسراییل خریداری کردیم، به ارمنستان ضربات مهلک وارد کردیم. ما باید از کشورهای دوست خود، اسراییل و ترکیه و اوکراین و پاکستان سلاح بخریم.»

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان تصریح کرد: « ارتش جمهوری آذربایجان باید بدون توجه به سخنان و بیانیه های رهبران کشورهای اروپایی و آمریکا و نیز تحولات داخلی ارمنستان، استقرار در مناطق استراتژیک مرز را ادامه دهد و به فشارهای سیاسی و اظهارات مقامات فرانسه توجه نکند. زیرا، فرانسه و آمریکا ابزار فشار در قفقاز در اختیار ندارند. اما، روسیه و ترکیه در قفقاز عامل تاثیرگذار هستند. در شرایط کنونی نیز روسیه  هیچ فشاری در خصوص مسایل مرزی جمهوری آذربایجان با ارمنستان وارد نمی کند. »

الخان شاهین اوغلو ابراز اطمینان کرد: « دالان زنگزور ( سیونیک) برای جمهوری آذربایجان باز خواهد شد و اگر این دالان باز نشود، جمهوری آذربایجان می تواند دالان لاچین به قره باغ کوهستانی را مسدود کند. البته، دالان زنگزور دیر یا زود باز خواهد شد و جمهوری آذربایجان باید برای ساخت راه آهن در این مسیر، خود سرمایه گذاری کند. زیرا، ارامنه پولی برای این راه آهن هزینه نخواهند کرد. جمهوری آذربایجان باید به همراه روسیه و ترکیه این راه آهن را بسازد. »

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان درباره پیشروی های ارتش این کشور در مرز با ارمنستان گفت: « روس ها و ارامنه فکرش را نمی کردند که جمهوری آذربایجان بتواند بدون حل مساله قره باغ، جبهه دوم را در مرزها بگشاید. اما، ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق استراتژیک مستقر شد که بعضا با شهرهای ارمنستان فقط سه کیلومتر فاصله دارند. باید روستاهای خالی در قره باغ را نیز تصرف کنیم و باید ارامنه از لاچین نیز خارج شوند و اینجا به جمهوری آذربایجان داده شود. »

الخان شاهین اوغلو درباره استقرار پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان نیز گفت  « الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان از شرکت های ترکیه ای دعوت کرده است که منابع غنی کلبجر را آنها استخراج کنند و برای تامین امنیت شرکت های ترکیه ای در کلبجر لازم است که ترکیه در آنجا نیروی نظامی داشته باشد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا