آذربایجاناخبار

پیشنهادات نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان

پايگاه اينترنتي «مدرن» جمهوري آذربايجان از سفر ژنرال بن هاجس Frederick Benjamin (Ben) Hodges ، فرمانده نيروهاي آمريکا در اروپا  به باکو و ارايه سه پيشنهاد مهم مبني بر  حضور نيروهاي نظامي جمهوري آذربايجان در مانورهاي ناتو در گرجستان و روماني و نيز دعوت باکو از نظاميان آمريکا براي مانور مشترک با ارتش جمهوري آذربايجان در داخل اين کشور خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از پايگاه اينترنتي «مدرن» ،اين مقام نظامي آمريکا در هفته گذشته به جمهوري آذربايجان سفر کرده و به باکو اعلام کرده است : 1- آمريکا مي خواهد در مانورهاي مشترکي که در سال آينده در گرجستان برگزار خواهد شد، نيروهاي جمهوري آذربايجان را نيز ببيند. 2- آمريکا نيروهاي نظامي جمهوري آذربايجان را  به حضور در مانورهاي ماه تابستان در روماني دعوت کرده است. 3- در صورت دعوت رسمي باکو، نظاميان آمريکايي قصد دارند به جمهوري آذربايجان، مانور مشترک با اين کشور برگزار کنند.  نيروهاي نظامي آمريکا تمايل دارند تجارب نظامي موجود در اين منطقه را بياموزند.»

«مدرن» افزود: « در تحليل مرکز بررسي هاي استراتژيک «اطلس» آمده است که پاسخ مثبت باکو به هر سه پيشنهاد مشکل ساز است.  در ماه مه گذشته نيز مانورهاي مشترکي در گرجستان با حضور نيروهاي آمريکايي و انگليسي برگزار شد که باکو نيز به اين مانور دعوت شده بود. اما، روسيه به اين مانور که در وازياني برگزار مي شد، اعتراض کرد. اگر جمهوري آذربايجان در اين مانور حضور مي يافت، سوالاتي در روابط باکو با مسکو ايجاد مي شد. دولت جمهوري آذربايجان نيز در مرحله حساس کنوني مناقشه قره باغ کوهستاني ، تمايل ندارد در روابطش با روسيه سردي ايجاد شود. »

مرکز بررسي هاي «اطلس» افزوده است : « برغم اين ها، ناتو به مرزهاي جمهوري آذربايجان نزديک شده است و در آينده نزديک جمهوري آذربايجان مجبور به انتخاب خواهد شد. ناتو از حل مناقشه قره باغ کوهستاني در چارچوب تماميت ارضي جمهوري آذربايجان حمايت مي کند و با اين رويکرد، خواه ناخواه نزديکي ناتو و جمهوري آذربايجان را ضروري مي کند.  باکو  گرچه در مورد توسعه همکاري مستقيم نظامي با ناتو احتياط مي کند، اما  از توسعه همکاري هاي خود با ترکيه که عضو ناتوست، ابايي ندارد. روسيه نيز گرچه از همکاري ناتو با کشورهاي قفقاز جنوبي ناراحت است، اما همکاري نظامي  اين کشورها با ترکيه را خطري براي خود نمي داند.   زيرا، روسيه درک مي کند که همکاري نظامي ترکيه با جمهوري آذربايجان ، عليه روسيه هدف گذاري نشده است و همچنين مسکو درک مي کند که اتحاد نظامي ترکيه و جمهوري آذربايجان که داراي زبان مشترک هستند، ناشي از ضرورت مي باشد. »

به همين علت، جمهوري آذربايجان در صورت دعوت ، در  تمامي مانورهاي نظامي در ترکيه شرکت مي کند. به عنوان نمونه، نيروهاي نظامي جمهوري آذربايجان در هفته گذشته در دو مانور در ترکيه حضور يافتند. مانور Efes را در شهر ازمير ترکيه، علاوه بر رييس جمهوري و نخست وزير ترکيه، وزيرفاع جمهوري آذربايجان نيز تماشا کرد که در اين مانور، نيروهاي ترکيه، آمريکا، آلمان، انگليس، لهستان، پاکستان ، عربستان سعودي و قطر و جمهوري آذربايجان شرکت کرده بودند. در واقع بايد گفت که باکو از مانورهايي که ترکيه جمهوري آذربايجان را به آنها دعوت مي کند و در آن مانورها  نيروهاي آمريکايي نيز حضور دارند، پرهيز نمي کند.  يعني، شرط اصلي در مورد حضور باکو در اين مانورها ، ارسال دعوت از طرف ترکيه است.  در همين روزها، خلبانان جمهوري آذربايجان در مانورهاي «عقاب آناتولي 0 2016» در شهر قونيه برگزار شد، حضور يافتند. به اين ترتيب ، بايد گفت که ناتو قصد دارد همکاري با کشورهاي همسايه روسيه را تقويت کند.  گرچه جمهوري آذربايجان بخاطر نگراني احتمالي از جانب  روسيه نگران است، اما در  اصلاحات  ارتش جمهوري آذربايجان از استانداردهاي ناتو پيروي مي کند  . استانداردهاي ناتو را نيز نظامياني بلدند که در  برنامه هاي آموزشي ناتو شرکت کرده اند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا