آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

پنجمین گردهمایی سراسری به اصطلاح «آذری های جهان» در شوشا

رسانه های باکو خبر دادند «پنجمین گردهمایی سراسری آذربایجانی های دنیا» طی روزهای 21 تا 25 آوریل در شهر شوشا و با ارائه کاملا متفاوتی برگزار خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جمهوری آذربایجان از برگزاری نشست های به اصطلاح گردهمایی سراسری یا کنگره آذربایجانی های دنیا که در سال های گذشته هر پنج سال یک بار در باکو برگزار می شد، برای ارضای لفاظانه جاه طلبی های سیاسی خود بهره برداری می کرد و عناصر رذلی از تجزیه طلبان ضدایرانی را نیز در آن نشست ها مشارکت می داد.

الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان در دومین به اصطلاح گردهمایی سراسری «آذری های جهان» در باکو پس از سخنرانی های چند عنصر تجزیه طلب و خودفروخته ضدایرانی، مدعی شد که خود را رییس جمهور 50 میلیون آذربایجانی دنیا می داند و ضامن و مدافع حقوق آنهاست!

این سخنان الهام علی اف در آن زمان موجب واکنش رسمی و یادداشت اعتراضی سفارت ایران در باکو و واکنش های افشار سلیمانی، سفیر وقت ایران در باکو شد که در مصاحبه ای با رسانه های باکو در میدان آزادلیق باکو تاکید کرد اگر پشت گوشتان را ببینید، “آذربایجان واحد” را هم خواهید دید.

واکنش های عصبی مقامات و رسانه های باکو به یادداشت اعتراضی سفارت ایران در باکو موجب جنجالی حدودا دو ماهه در مناسبات شد. اما، باکو همچنان به حفظ و تقویت ساختارهایی که تحت عنوان همبستگی آذربایجانی های دنیا و برای تامین جاه طلبی ها و مقاصد تعیین شده از طرف مراکز صهیونیستی و انگلیسی برای تحریک قومیت گرایی و ترک گرایی علیه ایران ایجاد کرده  ادامه داده است.

باکو طی یک سال و نیم گذشته برای زدودن مظاهر ایرانیت از شهر شوشا تحت پوشش بازسازی این شهر پس از بیرون کردن ارامنه از آنجا، به شدت تلاش کرده است و حتی به دستور الهام علی اف که مرمت مسجد شوشا توسط شرکت ایرانی را غیرقابل قبول و این مسجد را دارای هویتی آذربایجانی و ترکی دانسته بود، کارهایی برای هویت زدایی از این مسجد نیز انجام شده است.

برگزاری گردهمایی که از ابتدا ماهیت و ذات ضدایرانی داشته است و در ظاهر گردهمایی «آذری های جهان» را یدک می کشد، گام دیگری در راه هویت زدایی از شهر شوشا و الحاق آن به هویت ترکی و ترک گرایی تلقی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا