آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومینخجوانویژه

پاسداشت «حکیم نظامی گنجوی» با همكاری نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از كشور

رایزنان فرهنگی کشورمان در اولین نشست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران برخی پلتفرم‌های مطرح کشورمان در دوره جدید، اقدامات در حال انجام برای پاسداشت «حکیم نظامی گنجوی» در خارج از كشور را مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اولین نشست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران برخی پلتفرم‌های مطرح کشورمان در دوره جدید با حضور محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی و مهدی نورعلیشاهی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه و برخی مدیران مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

شالویی با بیان اینکه ۲۱ اسفندماه در تقویم کشور به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: امسال برای تأکید بیشتر بر ایرانی بودن و پارسی سرا بودن این شاعر بزرگ، به جای اختصای یک روز، به مدت یک هفته در قالب بزرگداشتی به معرفی این شاعر بزرگ پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: پلتفرم‌های کشورمان با توجه به پوشش مردمی و تعداد مخاطبان مردمی شان ‌می‌توانند ما را در رسیدن به اهداف مان در این زمینه کمک کنند،  بنابراین توجه به تولید محتوا در این زمینه بسیار مهم است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

نورعلیشاهی همچنین بر ضرورت حمایت مدیران پلتفرم‌ها در معرفی حکیم نظامی به عنوان شاعری ایرانی و پارسی تأکید کرد و گفت: بر این اساس خواستار تعامل و همکاری شما در معرفی هرچه با شکوهتر این شاعر بزرگ و دیگر مفاخر کشورمان در بستر فضای مجازی هستیم.

در ادامه این نشست، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، چین، آفریقای‌جنوبی، هندوستان، پاکستان، اسپانیا، ایتالیا و صربستان به همراه مدیران کل استان‌ها در ویدئو کنفرانس به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و اقدامات در حال انجام برای پاسداشت حکیم نظامی این شاعر شهیر فارسی گوی پرداختند.

اقدامات رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای یاد شده، مورد تقدیر و تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دستیاران ویژه آنان در این جلسه قرار گرفت.

همچنین به اقدامات برخی کشورهایی که به دور از واقعیت‌های اجتماعی و تاریخی، جغرافیایی، زبانی و ادبی سعی در مصادره این شاعر شهیر پارسی سرای ایرانی و سایر مشاهیر فرهنگ ایران دارند، بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه، مقرر شد رایزنان فرهنگی ایران در اقداماتی هماهنگ در جهت جلوگیری از این عمل و اقدامات مشابه با اتخاذ راهبرد معرفی آثار و اندیشه‌های شاعران و مفاخر فرهنگی و تبیین اندیشه‌های آنان و اجرای برنامه‌های مشترک با مراکز علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی و سازمان‌های بین المللی از جمله دفاتر یونسکو در خارج از کشور برای انسجام فرهنگی ملت‌ها در حوزه تمدنی مشترک فرهنگی ایران با سایر کشورها را در دستور کار قرار دهند.

ستاد پاسداشت با دریافت نظرات و انتظارات و پیشنهادات رایزنی‌های فرهنگی تلاش خواهد کرد در جهت حمایت و پشتیبانی برای اجرای برنامه‌ها و محقق کردن انتظارات آنان به منظور برگزاری و معرفی شایسته حکیم نظامی در روز 21 اسفندماه، تمامی تلاش‌های خویش را به کار گیرند.

بنابر این گزارش، با توجه به تأسیس دبیرخانه ستاد پاسداشت از حکیم نظامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ضرورت برنامه‌ریزی برای نیکوداشت در شأن این شاعر شهیر ایرانی در ۲۱ اسفندماه و براساس مصوبه دبیرخانه ستاد پاسداشت جهت استفاده از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی در سطوح ملی و بین المللی برای پاسداشت و نکوداشت این خمسه سرای بی بدیل و بلندآوازه زبان و ادبیات فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با معرفی نماینده تام الاختیار و فعال در این ستاد مبادرت به همکاری جانبه کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا