آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

پاسخ آنکارا به مواضع تند اتحادیه عرب علیه ترکیه

در حالی که ترکیه برای عادی‌ سازی روابط خود با چند کشور عربی به تکاپو افتاده بود، بیانیه تند اتحادیه عرب، مقامات دولت اردوغان را متعجب و وادار به واکنش متقابل کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ ای، به مواضع اخیر اتحادیه عرب واکنش نشان داده و این اتحادیه را به طرح اتهامات بی‌ اساس علیه آنکارا متهم کرد.

در شرایطی که ترکیه در حال تلاش برای عادی‌ سازی روابط خود با چند کشور عربی بود، بیانیه اتحادیه عرب همچون آب سردی، مقامات دولت اردوغان را متعجب کرده و موجب شد که آنکارا موضع سفت و سختی بگیرد.

گفتنی است، در نشست اتحادیه عرب که دو روز پیش در قاهره برگزار شد، ترکیه به عنوان اشغالگر بخشی از عراق و سوریه شناخته شده و به این مسئله اشاره شد که خاک ترکیه به کانون تجمع گروه‌ های افراطی و ارائه پناهگاه امن به آنها تبدیل شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ ای در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه آنکارا در نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب اعلام کرد: «تمامی‌ ادعاهای بی‌ اساس مطرح شده را به طور کلی رد می‌ کنیم. روشن است که ادامه رویکرد برخی کشورهای عرب برای پنهان ساختن عملکرد و برنامه‌های خود از طریق تداوم طرح ادعاهای بی‌ اساس علیه ترکیه، نزد مردم دوست و برادر عرب فاقد اعتبار است. اصرار بر تداوم این رویکردها به سود هیچ‌ یک از کشورهای منطقه نیست و با گام‌ های مثبت اخیر همخوانی ندارد.»

اشاره دستگاه دیپلماسی ترکیه به عبارت «گام‌ های مثبت اخیر»، در واقع یادآوری این نکته است که در دو هفته اخیر، آنکارا تلاش کرده تا روابط خود را با مصر، امارات متحده عربی، عربستان و سوریه به سمت عادی‌ سازی و رفع کامل تنش‌ ها پیش ببرد و در چهارچوب همین هدف، هیئت‌ های دیپلماتیک ترکیه و مصر، برای دومین بار در دو ماه اخیر و این بار در آنکارا روبروی هم نشستند تا به تنش‌ ها خاتمه دهند.

منبع: آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا