آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

وزیر امور خارجه گرجستان منازعات در گرجستان وجمهوری آذربایجان را مانع پیشرفت کامل اقتصادی این کشورها عنوان کرد

 وزیر امور خارجه گرجستان در دهمین نشست مجمع پارلمانی اتحادیه گوام در تفلیس گفت: منازعات در گرجستان، اوکراین، جمهوری آذربایجان و مولداوی مانع پیشرفت کامل اقتصادی این کشورها است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری  آپا، «میخائیل جانلیدزه » روز دوشنبه در این نشست ، افزود: مسائل مربوط به صلح و امنیت در چارچوب گوآم به طور کامل حل نشده و موضوع تامین تمامیت ارضی برای کشورهای عضو همچنان مساله عمده است.
گوآم GUAM، حروف اول اسامی کشورهای گرجستان ، اوکراین ، جمهوری آذربایجان و مولداوی است . رؤسای جمهور چهار کشور گرجستان، اوکراین، آذربایجان و مولداوی درسال ۱۹۹۷ اقدام به تشکیل اتحادیه گوآم کردند.
میخائیل جانلیدزه که معاون نخست وزیر گرجستان نیز هست ، در ادامه سخنرانی خود در دهمین نشست مجمع پارلمانی گوآم ، گفت : بدون حل این مشکلات استفاده کامل از ظرفیت های منطقه امکان پذیر نخواهد بود و در این زمینه نیازبه حمایت های جدی مجامع بین المللی است.
وی افزود: جامعه بین المللی برای بازگرداندن تمامیت ارضی، باید مکانیزم های موثر جدیدی را معرفی کند.
وزیر امور خارجه گرجستان اظهار داشت: اتحادیه گوآم در منطقه و در خارج از آن به شریک قابل اعتماد تبدیل شده و در قالب این اتحادیه اولویت های توسعه روابط میان کشورهای عضو مشخص شده است.
رئیس مجمع پارلمانی کشورهای بالتیکی استونی ، لیتوانی و لتونی ، حمایت این مجمع از تمامیت ارضی کشورهای عضو گوآم را اعلام کرد و گفت : مجمع پارلمانی کشورهای بالتیکی از حل مناقشات موجود در این کشورها از طریق روش های مسالمت آمیز و بر اساس قوانین بین المللی حمایت می کند.
«آدو موست»، همچنین آمادگی مجمع کشورهای بالتیکی برای تقویت روابط با مجمع پارلمانی اتحادیه گوآم را اعلام کرد.
کشورهای عضواتحادیه گوام تاکنون موافقتنامه‌هایی در خصوص مسائل مربوط به تأمین امنیت منطقه، همکاری‌های دوجانبه اقتصادی، همکاری با سازمان ناتو، مسائل نفت خزر و صدور آن از طریق محور شرق – غرب و برخی تعرفه‌های گمرکی امضا کرده‌اند.
در همه چهار کشور عضو این اتحادیه از جمله گرجستان ، جمهوری آذربایجان ، مولداوی و اوکراین در حال حاضر مناقشات قومی وجود دارد و یکی از دلایل شکل گیری این اتحادیه دلسردی مشترک این کشورها از عدم کارآیی جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CİS در راستای حل این مناقشات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا