آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیقره باغنخجوان

واگذاری ساخت مدارس و بیمارستان های قره‌باغ به شرکت‌های ایرانی‌

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران: ساخت مدرسه و بیمارستان در قره‌ باغ به شرکت‌های ایرانی‌ واگذار شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران ضمن دعوت از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی و توسعه منطقه قره‌باغ، گفت: «ساخت مدرسه و بیمارستان به ایرانی‌ها واگذار شده و همچنان فرصت‌های خوبی برای همکاری وجود دارد.»

علی علیزاده با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی دیدار و گفت‌ و گو کرد.

در ابتدای این دیدار، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: «آذربایجان و ایران دو کشور نزدیک، برادر و دوست هستند که ارتباط زیاد بین مردمان دو کشور برقرار است و رئیس‌جمهور آذربایجان نیز اهمیت زیادی برای روابط با ایران قائل است و به تقویت روابط اهمیت می‌دهد.»

علی علیزاده افزود: «روابط اقتصادی و تجاری نقش محوری در تقویت روابط سیاسی و همکاری دو کشور ایفا می‌کند و اتاق ایران یکی از مهم‌ترین اتاق‌ها در ایران است و من مایلم درباره تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور صحبت کنم.»

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران ادامه داد: «ما اشتراکات زیادی بین دو کشور در حوزه انرژی و حمل‌ و نقل، داریم. سال گذشته جمهوری آذربایجان توانست تراز تجاری خود را حدود ۳۰ درصد افزایش دهد و در ابتدای امسال حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.»

وی ادامه داد: «من زمانی که سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز بودم جلسات متعددی با شرکت‌های ایرانی در استان‌های همجوار داشتم و در این ۹ ماهی که سفیر بودم به ۶ استان ایران سفر کرده و در جلسات متعددی شرکت کرده‌ ام. در این مدت پروژه جدیدی را با دولت آقای رئیسی آغاز کرده‌ ایم. یکی از پروژه‌های خوب، سواپ گاز ترکمنستان از ایران به آذربایجان است و یک تفاهم‌نامه‌ ای بین سه کشور امضا شده است.»

سفیر جمهوری آذربایجان تصریح کرد: «ما در این مدت در حوزه حمل‌ و نقل توافقاتی کرده‌ ایم که حمل‌ و نقل بین سه کشور افزایش یابد. پروژه دیگری که جمهوری آذربایجان در آن شرکت دارد، ساخت پل آستارا بین مرز ایران و آذربایجان است. بحث ازسرگیری پروازهای مستقیم که به خاطر کرونا به مشکل برخورده بود را داشتیم. ما همچنین به دنبال ایجاد مسیر ارتباطی که بخش نخجوان را از طریق مرز ایران به بدنه اصلی آذربایجان متصل کند، هستیم. امروز جلسه خوبی با وزیر راه و شهرسازی ایران داشتم. ما به دنبال احداث دو پل جدید که آذربایجان را از طریق خاک ایران به نخجوان وصل شود، هستیم.»

علیزاده افزود: «حل همه مسائل به اراده رهبران دو کشور مربوط است، این می‌تواند به افزایش همکاری اقتصادی و تجاری و ترانزیت از قلمرو دو کشور کمک کند. بخشی از خاک آذربایجان که سال گذشته آزاد شد، فرصت‌ها و مقدورات جدیدی برای فعالیت تجاری ما با ایران باز کرده است؛ ما از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم که در این بازسازی به ما کمک کنند. ساخت مدرسه و بیمارستان به ایرانی‌ها واگذار شده است. البته فرصت‌های زیادی برای شرکت‌های ایرانی وجود دارد و قرار است این منطقه به شهرها و روستاهای هوشمند تبدیل شود. در حوزه انرژی و حمل‌ونقل و تجارت فرصت‌های خوبی برای همکاری داریم و ما متعهد به همکاری هستیم.»

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: «ایران و آذربایجان به لحاظ روابط نزدیک شرایط خاص و استثنایی دارد. اگر از آذربایجان به ایران و از ایران به آذربایجان سفر کنید، تفاوت فرهنگی زیادی بین دو کشور نمی‌بینید و اشتراکات فرهنگی و زبانی در حوزه روابط همه‌ جانبه مؤثر است. در طول چند سال گذشته شاهد رشد قابل‌ توجهی در کشور آذربایجان بوده‌ ایم. در اوایل استقلال آذربایجان سفر کوتاهی به آذربایجان داشتم و در سفری که اخیرا به همراه آقای رئیس‌جمهوری به آذربایجان سفر کردم این حجم از تغییر برای من قابل‌ باور نبود.»

شافعی گفت: «زمینه همکاری ما با آذربایجان زیاد است و در همه زمینه‌ها امکان توسعه همکاری وجود دارد و از این فرصت‌ها استفاده خوبی نشده است. در مورد حمل‌ و نقل به‌ عنوان محور اصلی اشاره کردید که مهم است؛ توسعه حمل‌ و نقل دو کشور نقش مهمی در تجارت منطقه خواهد داشت. من دیروز جلسه‌ ای با رئیس اتاق بازرگانی مسکو داشتم که سفری به کشورهای امارات، پاکستان و هندوستان داشت، کل برنامه او این بود که چگونه می‌تواند حمل‌ و نقل بین روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا را افزایش دهد؛ ما به همکاری ایران و آذربایجان در این پروژه تأکید کردیم. این زمینه لازم است ایران و آذربایجان کمبودها را رفع کنند؛ رفع کمبودها می‌تواند به رونق ترانزیت ایران و آذربایجان کمک کند. در ایران قطعه کوچک راه‌آهن بین رشت و آستارا باید انجام شود، زیرساخت بندری و ریلی بین دو کشور تقویت شود.»

شافعی درباره همکاری دو کشور در حوزه انرژی نیز گفت: «دو کشور می‌توانند در این زمینه همکاری دو جانبه یا سه و چندجانبه داشته باشند. در زمینه کارهای عمرانی و خدمات مهندسی در ایران از قابلیت زیادی برخوردار است و ایران در خیلی از کشورها پروژه‌های زیادی انجام داده است. علاوه بر آن ایران و آذربایجان عضو اتحاد و همکاری اقتصادی اکو هستند و در این زمینه می‌توانیم همکاری خود را افزایش دهیم. البته نقش سفرای دو کشور در توسعه روابط اقتصادی بسیار اثرگذار است.»

شافعی به مسئله گردشگری هم اشاره کرد و گفت: «توجه به حوزه گردشگری در زمینه‌های تفریحی و درمانی نوآوری‌های خوبی خواهد داشت. علی‌رغم این قرابت و نزدیکی بخش‌های اقتصادی با ظرفیت دو کشور آشنا نیستند و این خلأ باید توسط اتاق‌های دو کشور پر شود.»

شافعی به مسئله ویزای تجاری هم اشاره کرد و گفت که باید در این حوزه تسهیل گری‌هایی ایجاد شود.

در ادامه سفیر آذربایجان گفت: «ما در دوره کرونا محدودیت‌هایی داشتیم ولی حمل‌ و نقل با ایران ادامه داشت؛ ما علاقه‌مند به همکاری با ایران هستیم. درباره راه‌آهن رشت آستارا قبلا گفت‌وگوهایی انجام شده است و ما علاقه‌مند به همکاری هستیم. این یکی از خطوط ارتباطی بین ایران و آذربایجان خواهد بود. ضمن اینکه ما ساخت راه‌آهن پارس آباد-ایمیشلی را هم مطرح کرده‌ ایم.»

علیزاده ادامه داد: «پروژه انتقال برق بین ایران- آذربایجان- روسیه نیز مورد تأکید ماست و پروژه‌های زیادی برای همکاری اقتصادی وجود دارد که امیدواریم ایران هم علاقه‌مند به همکاری باشد. فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی می‌توانند از حداقل هفت سال معافیت مالیاتی برخوردار باشند.»

وی درباره مسئله ویزا نیز گفت: «در حوزه ویزا مشکلات حل شده است؛ فعالان اقتصادی می‌توانند از آسان ویزا سیستم آذربایجان ویزای خود را دریافت کنند؛ البته در دوره کرونا محدودیت‌هایی وجود داشت ولی الان این محدودیت‌ها رفع شده است.»

شافعی در ادامه گفت: «شرکت‌های ایرانی آماده همکاری هستند؛ اگر از پروژه‌ ای پیشنهادی آذربایجان شرکت‌های ایرانی اطلاع داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند اقدام به همکاری کنند. البته در حوزه سرمایه‌گذاری هم جمهوری آذربایجان سیاست‌های تشویقی مالیاتی
خوبی دارد که می‌توانیم در آذربایجان به بازار اطراف آذربایجان توجه کنیم و ما آماده همکاری هستیم.»

منبع: بازار

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا